Menü
Zárja be a menüt
Bezárás

Okosan és mobilan a városban Smart Mobility:

Okosan és mobilan a városban Smart Mobility:

Hogyan lehet gyorsan és lehetőség szerint erőforrás-kímélő módon közlekedni manapság a városokban? A Smart Mobility egy teljes körű hálózatba kapcsolt városi közlekedési rendszert jelent.

Miről olvashatunk ebben a cikkben?

  • Milyen kihívások előtt állnak az okos városok a jövőben
  • Hogyan válnak mobillá a városok a digitális szolgáltatások és technológiák segítségével
  • Mit jelent a "trip planning", "micro mobility" és "ride-hailing" kifejezés
  • Miért nő a városi elektromos mikro-járművek jelentősége

2050-ben az ENSZ előrejelzései szerint a világ népességének 70%-a az agglomerációban fog élni. A tömegek A-ból B-be szállításához nem elég egyszerűen több utcát és parkolót kialakítani vagy elektromobilitásra váltani. A jövő okos városaiban az embereknek intelligens eszközökkel kell közlekedniük. A városi infrastruktúra és a mobilitási kínálat radikálisan változni fog. A Smart Mobility különböző kezdeményezéseinek köszönhetően az a cél, hogy az A pontból B pontba jutás zökkenőmentes - legjobb esetben akár egy kattintással megszervezhető - legyen. A következő hat digitális szolgáltatás és technológia már ma is mobillá teszi a városokat: trip planning, carsharing, smart parking, carpooling, ride-hailing és micro mobility.

A német főváros, Berlin élen jár az intermodális mobilitás területén.

1. Trip planning (útvonaltervezés): intermodális közlekedés

A nagyvárosokban számos közlekedési eszköz áll a személyes mobilitás szolgálatában: tömegközlekedés metróval, villamossal, busszal, taxi, közösségi autómegosztás (carsharing), bérelhető kerékpárok. Különböző közlekedési eszközöket választunk és kombináljuk őket. Az "intermodális" közlekedés akkor valósul meg, ha zökkenőmentesen tudunk átszállni az egyik közlekedési eszközről a másikra. A speciális alkalmazások utat mutathatnak az ajánlatok sűrűjében. Tömegközlekedés, autó vagy bérautó - már nem az a kérdés, mivel, hanem hogy milyen gyorsan és hatékonyan érjük el úti célunkat. Egy kattintással megtalálhatjuk a leggyorsabb vagy a legkényelmesebb útvonalat a számos szolgáltató nyújtotta különböző közlekedési eszközök használatával. Az ilyen integrált ajánlatok egyre intelligensebbeké és összefonódottabbá válnak: az algoritmusok számításba veszik az aktuális, valós idejű közlekedési szituációkat, valamint a célállomáson a parkolóhelyek elérhetőségét is. Az általánosan elfogadott fizetési rendszerek fejlesztése is folyamatban van. Ahogy az alkalmazások napjainkban már megjelenítik a leginkább erőforrás-kímélő lehetőségeket, a jövőben a különösen egészséges - egy-egy szakaszt gyalogosan vagy bérelhető kerékpárral megtehető - útvonalakat is megmutatnák.

2. Carsharing (közösségi autómegosztás): a magántulajdon kizárólagos használata már a múlté, a megosztásé a jövő

Kiváltképpen az elektromos autók válnak a városi mobilitás integrált alkotóelemeivé, amelyek az okos városokban a közösségi autómegosztás járműflottájának részeként kiegészítik a mobilitási választékot. Az elv már ismert: alkalmazás segítségével azonosítani az autó helyét, lefoglalni, beszállni és elindulni. Az autó vagy egy állomáson vagy valahol a szolgáltatás területén parkol le. Hosszabb időtartamú bérléshez vagy a közösségi autómegosztó szolgáltatáson kívül eső területeken jó alternatíva lehet a peer-to-peer autómegosztás. A bérbeadó magánszemélyek saját autójukat adják kölcsön a városban a szomszédaiknak. Ilyen egyszerűen működik: bérbeadóként meg kell határozni a bérlés időtartamát és ezt fényképekkel és az autó adataival egy felületen megjelentetni. Az autó helyét egy térképen rögzítik. Foglalás után a jármű okostelefon-alkalmazással nyitható. A hagyományos autókulcsot chipek és connectivity boxok helyettesítik.

3. Smart parking (okosparkolás): vége a keresgélésnek

A városokban állandó probléma a parkolóhely keresése az autóval. A megoldás: a parkolóhely megosztás szolgáltatás segítségével a magántulajdonú parkolóhelyek bérlői vagy tulajdonosai egy bizonyos időtartamra más parkolóhely használók rendelkezésére bocsáthatják privát helyüket vagy garázsukat. Okosparkolás alkalmazások egész sora próbálja meg a nyilvános parkolás használatát kényelmesebbé tenni. Ezek segítségével leparkoláskor digitális parkolójegyet válthatunk vagy behajthatunk a parkolóházba a parkolóautomata felkeresése nélkül. Az elszámolás kényelmesen történik a hónap végén a bankszámláról vagy a bankkártyáról való levonással. Néhány startup és iparvállalat olyan különböző megoldásokat - pl. a lámpaoszlopokon elhelyezett radarérzékelőket vagy a talajban elhelyezett érzékelőket - fejlesztett ki az okos városok számára, amelyek felismerik, hogy egy-egy parkolóhely szabad vagy foglalt-e. Ezen információk alapján egy valós idejű parkolási térkép jön létre a járművezetők számára. Az úgynevezett közösségi alapú parkolás (community-based-parking) is hasonlóan működik: A járműbe szerelt ultrahang érzékelők folyamatosan pásztázzák a környéket a szabad helyek után. Minél több autó csatlakozik a hálózathoz, annál aktuálisabb és fenntarthatóbb lesz a parkolóhelyekről szolgáltatott információ.

Az okostelefon az új parkolóóra: a "We Park" alkalmazással mobiltelefon segítségével fizethető a parkolás.

4. Carpooling (telekocsi): az útitárskereső visszatér

Ma már senki sem várakozik órákat a továbbhaladási lehetőségre várva az autópálya pihenőhelyen vagy bekötőutakon a hüvelykujját vagy az úti célt tartalmazó kartonlapot feltartva. A telekocsik révén az okos városban a magántulajdonú autók a tömegközlekedés részévé válnak. Az intelligens felületeknek és alkalmazásoknak köszönhetően egyszerű az útitárs kiválasztása. Eddig az ajánlatok közvetlenül azoknak az embereknek szóltak, akik véletlenül ugyanarra mentek vagy spontán szerettek volna utazást foglalni. A vállalatok és ingázók nem igazán tartoztak a telekocsizók célcsoportjához. Egy ideje azonban vállalatok, egyetemek vagy önkormányzatok számára is léteznek telekocsi-közösségek. Így olyan felhasználókat sikerül elérni, akik minden nap ugyanazt az útvonalat teszik meg. Emellett az utazóközösségek elősegítik a személyes és a szakmai kapcsolatok bővítését is. Manapság már Los Angelesben és a hasonló nagyvárosokban a teljesen megtelt autók a forgalmi dugóban saját sávban haladhatnak.

5. Ride-hailing: háztól házig

Beszállás: a MOIA elektronikus ingajárat szolgáltatás kiegészíti a tömegközlekedést.

A buszok és a vasúti közlekedés viszonylag kedvező árúak, de csak bizonyos útvonalakon és meghatározott menetrend szerint közlekednek. A taxik bárhol és bármikor elérhetők, de drágák. A kettő között kialakult résbe az úgynevezett ride-hailing ajánlatokkal törnek be az új szolgáltatók. A szolgáltatás igénybevételekor az utasok a taxihoz hasonlóan a város majdnem minden pontján felvetethetik és kitetethetik magukat. Az ingajárat lehető legjobb kihasználása érdekében az útvonala során bármikor be-és kiszállhatnak a hasonló úti célt kitűző utasok. A háttérben egy algoritmus valós időben jeleníti meg a legjobb útvonalakat a közlekedő flotta és az ügyféligények adatai alapján. Az okostelefon az utast ahhoz a legközelebbi, megfelelő beszállási ponthoz vezeti, ami gyalogosan megtehető távolságban van az ügyfél tartózkodási helyétől. Ideális esetben akár háztól-házig utak szervezhetők vagy várakozás nélkül lehet átszállni más közlekedési eszközre.

Gyalog túl messzi - autóval túl közeli távolság. A legnagyobb élmény a városban, ha az utolsó kilométereket rollerral vagy biciklivel tesszük meg.

6. Micro mobility: az utolsó kilométerek legyűréséhez

Legyen akár Sanghaj, Berlin vagy Los Angeles: a Smart Mobility számára fontos terület a városokban a jövőbe mutató koncepciófejlesztés során az otthonról a megállóig vagy a megállóból az irodáig való eljutáskor kialakult rések áthidalása. Ezeket az útszakaszokat "Last mile"-nak, azaz utolsó kilométereknek is nevezik. Gyaloglás helyett úgynevezett elektromos mikro-járműveket használhatunk. Ezek az elektromos autók kistestvérei és jellemzően a városi Smart Mobility során jelennek meg: a monowheel, segway, pedelec, az elektromos kerékpár, a cargo-bike és az elektromos roller sorolható ide. Az elektromobilitás legfiatalabb gárdáját a jövőben kerékpárutakon és a gyalogutakon is használhatjuk. Munkába érve egyszerűen magunkkal vihetjük vagy leparkolhatjuk az eszközt. Az első sharing-szolgáltatók természetesen már rajtra készen állnak. Az okos városokban ezáltal továbbra is utat törnek a fenntartható mobilitás technológiái és üzleti modelljei.

     

Hoppá!
Úgy tűnik, hogy böngészője nem naprakész. Talán webhelyünk nem működik optimálisan. A legtöbb böngésző (de az MS Internet Explorer 11 vagy annál régebbi nem) továbbra is jól működik.

Javasoljuk, hogy frissítse a böngészőt!
A legújabb verzió biztosítja a jó élményt bárhol az interneten.

Köszönjük látogatását és jó szórakozást,
Az Ön Volkswagen csapata