Közelebb a valósághoz – a WLTP felülvizsgálja az üzemanyag-fogyasztási értékeket
2017. szeptembertől új fogyasztási értékeket állapítanak meg az újonnan piacra lépő személygépkocsikra, amelyeket már az új WLTP-szabvány alkalmazásával állapítanak meg. A WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) világszerte összehangolt és egységes teszteljárás az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására. Itt megtudhatja, mit jelent mindez az Ön és Volkswagenje számára.
Jobb átláthatóság a WLTP révén
A WLTP alapvetően átalakítja az autógyártók mérési- és teszteljárásait. Rövid áttekintés az új eljárásról.
Mi a WLTP?
Aki gépkocsit tervez vásárolni, az az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekre is kíváncsi. Itt áttekintheti, hogyan állapítják meg őket a jövőben az új teszteljárással.
Jó okok a WLTP bevezetésére.
Világszerte felvett, valós használathoz közelítő teszt közben rögzített adataival a WLTP jóval reálisabb üzemanyag-fogyasztási értékekkel szolgálhat a jövőben. Tekintse át, mi változik a teszteljárás bevezetésével!
Az NEDC és a WLTP
Az NEDC mérési eljárást 2017 őszétől váltja fel a WLTP, amely új tesztparaméterekkel gondoskodik a reálisabb eredményekről. Az egyes folyamatok eltéréseiről itt olvashat bővebben.
NEDC kontra WLTP: összehasonlítás
Hosszabb menetszakaszok, rövidebb állásidők: a WLTP szabvány szerint a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának és széndioxid-kibocsátásának mérését szolgáló próbapados teszteljárás célja, hogy a valósághoz leginkább közel álló terhelést szimulálja. A menetciklusok a következőkben térnek el egymástól.
Az NEDC áttekintése
Minden személygépkocsi és könnyű haszonjármű esetében a szabványos NEDC-menetciklust alkalmazzák, melyet 1992-ben az Európai Unió vezetett be az üzemanyag-fogyasztás és a járműspecifikus károsanyag-kibocsátás mérésére, illetve ezek egymással összevethető értékeinek meghatározására. A mérések alapjául szolgáló keretfeltételeket itt röviden áttekintheti.
A WLTP áttekintése
A WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) a személygépkocsik és könnyű haszonjárművek világszerte összehangolt mérési eljárása, amely 2017. szeptember 1-től jóval dinamikusabb tesztparaméterekkel gondoskodik a reálisabb üzemanyag-fogyasztási értékekről. A paraméterek itt is áttekintheti.
Az új mérési eljárás céljai
A WLTP menetciklus újradefiniálja az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás megállapítására szolgáló paramétereket. Ennek előnyeit itt is áttekintheti.
Átláthatóság
A jövőben pontosabban becsülhetők meg a járművek valós, mindennapos fogyasztási értékei.
A WLTP a mindennapokhoz közelebb álló menetprofilt alkalmaz, mint az eddigi NEDC-szabvány. Utóbbi ugyanis leginkább a szintetikus labortesztekhez áll közel, s elsősorban a különböző járművek összehasonlíthatóságát szolgálja, a valós üzemanyag-fogyasztás reális tükrözése nélkül. Míg a fogyasztási értékeket eddig elvont laborkörülmények között mérték, az új eljárás a továbbfejlesztett tesztparamétereinek köszönhetően a járművek valós üzemanyag-fogyasztásának pontosabb előrejelzését teszi lehetővé. A WLTP célja valóságközeli menethelyzetek szimulációja, s ezzel jóval reálisabb eredmények meghatározása.
Szabványok
Az új WLTP-szabvány egymással világszerte összevethető teszteredményeket biztosít.
A WLTP-eljárás egyik fő célja a különböző - például benzin-, dízel és földgázüzemű vagy akár elektromos - hajtásrendszerek kipufogógáz-emissziójának és energiafelhasználásának egységes meghatározása. Ugyanazon járműtípusnak így - a WLTP-ciklus mérési előírásainak pontos betartása esetén - a világ minden pontján ugyanazon eredményeket kell produkálnia. Egyebek mellett e feltétlenül szükséges összehasonlíthatóság is elkerülhetetlenné teszi a laboratóriumi mérést.
Az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást ezért dinamikus menetprofilt alkalmazva, megbízható és reprezentatív módon görgős próbapadon állapítják meg.
Klímavédelem
A reálisabb fogyasztási értékek nagyban segíthetik a nemzetközi klímavédelmi célkitűzések megvalósítását és a környezeti terhelés mérséklését.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése központi téma a járműfejlesztésben. A WLTP-eljárásnak köszönhetően a szén-dioxid-kibocsátási határértékekre vonatkozó nemzetközi előírások betartása dokumentálható módon ellenőrizhető.
A 2010-es év folyamán egyedül az Európai Unióban 4,72 milliárd tonna szén-dioxid került a légkörbe, amelynek 19 százalékát a közúti közlekedés produkálta*. Az Európai Unió ezért 2020-ig 20 százalékkal tervezi csökkenteni a kibocsátást**, amit a WLTP segítségével kíván megvalósítani. A járművek szén-dioxid-kibocsátása ugyanis üzemanyag-fogyasztásukhoz hasonlóan az egyes modellváltozatok függvénye. A WLTP átláthatóbbá teszi a különböző gépkocsik energiafelhasználásának és szén-dioxid-kibocsátásának összehasonlítását, a mérési eredmények egyaránt függetlenek a járművek gyártójától és típusától. A mért értékek jellemzően magasabban alakulnak, mint az NEDC-ciklus esetében, így a klímavédelem érdekében az egyes modellek és motorjaik további optimalizálása várható.
*) Az adatok forrásául a Verband der TÜV e.V. 2015. március 16-i
"Mobilität der Zukunft - sicher und geprüft" kiadványa szolgált.
**) Az adatok forrásául a Kölni Német Gazdaságkutató Intézet
2013-as "CO2-Regulierung für Pkw" kiadványa szolgált.
Üzemanyag-takarékosság egyszerűen
Autója üzemanyag-fogyasztásának egy része számos olyan tényezőtől is függ, amelyeket Ön nem tud befolyásolni. Ugyanakkor az üzemanyag-fogyasztás másik, jelentős része már egyszerű „trükkökkel” is csökkenthető.
Könnyed autózás, könnyű megtakarítás
Előrelátó és modern vezetés.
Fele stressz, dupla megtakarítás: aki könnyed és egyenletes stílusban vezet - azaz keveset fékez, felveszi a forgalom ritmusát, hagyja autóját szabadon gördülni és kihasználja lendületét - jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt és nyugodtabban is autózik. Ez az autópályára is érvényes: 160 helyett 130 kilométer/óra jelentős megtakarítást jelent. Az előrelátó vezetési stílus emellett a közlekedési torlódások elkerüléséhez is nagyban hozzájárul.
Időben kapcsolni, később tankolni
Mindig a lehető legmagasabb sebességi fokozatban autózzon!
30 kilométer/óra harmadik fokozatban - a korábbi váltások nagyban segítik az üzemanyag-megtakarítást. Az alacsony fordulatszámú közlekedés károsítaná a motort? Szó sincs róla. A TDI és TSI erőforrások könnyedén üzemelnek akár 30 kilométer/óránál is a harmadik fokozatban, már 2000-es percenkénti fordulatszámnál jelentős vonóerővel szolgálva. Közvetlenül az elindulást követően váltson fel második fokozatba, a felkapcsolások során pedig akár át is ugorhat egy-egy fokozatot. Mindig a lehető legmagasabb sebességfokozatot válassza! 50 kilométer/óra az ötödik fokozatban - számos modell számára már nem probléma. Amíg az autó rángatásmentesen halad és hangja is normális, a fordulatszám bizonyosan nem túl alacsony.
Hagyja szabadon gördülni!
Használja az üzemanyag-lekapcsolást!
0,0 liter - így közlekedhet nulla költséggel: a megfelelő műszaki megoldások nagyban segítik a takarékosságot. Tudja, hogyan érhet el pontosan 0,0 l/100 km pillanatnyi üzemanyag-fogyasztást? Bekapcsolt sebességfokozat mellett is szabadon gördülve! A motorfék-fázisok alatti üzemanyag-lekapcsolás funkcióját alkalmazva az erőforrás egyetlen csepp üzemanyagot sem fogyaszt. Ez az ötletes megoldás akkor használható a legelőnyösebben, ha mellette a motorfékhatás előnyeit is kiaknázza, tehát lejtőn ereszkedve vagy piros lámpához közelítve. A tengelykapcsoló-pedál kinyomásakor szintén csökken a fogyasztás, különösen akkor, ha az előrelátó vezetési stílusnak köszönhetően a jármű hosszú távon gördülhet szabadon.
Nagy kényelem, kis fogyasztás
Használja mértékletesen a különböző felszereléseket!
Akár 2 liter is megtakarítható - a megfelelő módon: a különböző felszerelések kényelmessé teszik az autózást, felesleges használatuk azonban sajnos meg is drágítja. A légkondicionáló berendezés például megnöveli a fogyasztást, mégpedig nem is kicsit. A forró nyári napokon is alacsonyan tartani az utastér hőmérsékletét, kis sebességnél akár 2 litert jelenthet 100 kilométerenként! Az utastér azonban úgy is hűthető, ha indulás előtt átszellőztetjük, majd rövid ideig leengedett ablakokkal közlekedünk. Menet közben pedig gondolja át újra és újra, melyik felszerelést használja éppen, s melyikre van valójában szüksége.
Tartsa a nyomást és takarékoskodjon!
Ellenőrizze a gumiabroncsok légnyomását!
Egy kis levegővel akár 15 százalék megtakarítás - az üzemanyag-takarékosság már indulás előtt kezdetét veszi: a gumiabroncs légnyomásának ellenőrzésével. A gördülési ellenállás a teljes üzemanyag-fogyasztás akár 15 százalékát is kiteheti. Ha gumiabroncsait a teljes terheléshez ajánlott értékre (a megfelelő adatok a tanksapkafedélen találhatók) fújja fel, jelentősen csökkentheti a gördülési ellenállást - és ezzel az üzemanyag-fogyasztást. Gumiabroncs vásárlásakor ügyeljen a lehető legkisebb gördülési ellenállásra, amivel ismét akár 3 százalék üzemanyagot is megtakaríthat, emellett ezek az abroncsok halkabbak is.
Spórolás meleg motorral
Kerülje a rövid távokat!
Kombinálja útjait jelentős megtakarítással, a motor ugyanis hidegen fogyaszt a legtöbbet. Ez lényegében azt jelenti, hogy ha gyakran használja rövid távokon autóját, pillanatok alatt akár 30 litert is fogyaszthat 100 kilométerenként! Ha azonban több utat is egy alkalommal intéz, jelentős mennyiségű üzemanyagot takaríthat meg. Ekkor ugyanis a motor felmelegedhet a megfelelő üzemi hőfokra, és így jóval kevesebb üzemanyagot igényel.
Jó kenés, hatékony megtakarítás
Használjon alacsony viszkozitású olajat!
Minőséggel akár 5 százalék megtakarítás - minél korábban kap a motor teljesértékű kenést, annál hamarabb tud alacsony károsanyag-kibocsátással dolgozni. Ez különösen érvényes a hidegindításokra és a rövid utakra. A jó motorolajnak mindenekelőtt gyorsan kell eloszlania a kenési felületeken.
A különösen alacsony viszkozitású olajok felülmúlhatatlanok e téren, s használatukkal akár 5 százalékkal is csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás a hagyományos olajokhoz képest. A Volkswagen csaknem minden modelljét már gyárilag ilyen tulajdonságú olajokkal tölti fel.
A legkisebb ellenállás iránya
Csökkentse a légellenállást!
Gazdaságosabb közlekedés mérsékelt légellenállással - a kedvező aerodinamika a kis fogyasztás kulcsa, különösen a nagy sebességtartományokban. A Volkswagen modellek karosszériája ezért úgy készült, hogy a lehető legkisebb ellenállási felületet jelentse a levegő útjában. A különböző tetőfelépítmények - mint például a kerékpártartók és a tetőboxok - miatt azonban akár el is veszíthetjük ezt az előnyt, így két síhétvége vagy hegyikerékpár-túra között feltétlen ajánlott leszerelni a tetőcsomagtartót.
Könnyű spórolás
Kerülje a felesleges túlsúlyt!
"Nulla-diétával" akár 0,3 liter megtakarítás: minden egyes kilogramm üzemanyagot igényel - konkrétan fogalmazva: a járműtömeg minden 100 kilogrammja akár 0,3 literrel is növelheti az üzemanyag-fogyasztást 100 kilométerenként. Nézze át rendszeresen csomagtartója tartalmát, de tankoláskor is spórolhat. Töltse csupán félig a tartályt, a teli tank ugyanis nagyobb tömegével megnöveli a fogyasztást.
Gyakori kérdések
Az új üzemanyag-fogyasztási értékekkel kapcsolatos legfontosabb kérdések és válaszok.
A menetciklus határozza meg, hogy milyen követelmények alapján, illetve feltételek között mérik a járművek üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. A ciklusnak lehetőség szerint a valóságot közelítő, átlagos autózást kell szimulálnia. Annak érdekében, hogy a gyártók modelljeik forgalomba helyezése és értékesítése során egymással összevethető értékeket adhassanak meg, a menetciklus számára bizonyos keretfeltételeket határoztak meg, mint például az indulási hőmérséklet, a sebesség vagy a mérés időtartama.
Az Új Európai Menetciklust (angolul: New European Driving Cycle, NEDC; németül: Neue Europäische Fahrzyklus, NEFZ) az Európai Unió vezette be 1992. július 1-én. A járműspecifikus károsanyag-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási adatok egységes meghatározását, illetve a jobb egymás közötti összehasonlíthatóságát hivatott biztosítani, nem célja azonban a valóságos mindennapos fogyasztás tükrözése.
2017. szeptembertől vezetik be a Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárását (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP), amely új, az egész világon egységes mérési ciklust jelent. A WLTP-ciklus a mindennapos használathoz közelebb álló menetprofilt vesz figyelembe, mint az eddigi NEDC-szabvány. Az új eljárás reálisabb képet ad a járművek üzemanyag-fogyasztásáról, és szigorúbb mérési feltételekkel meghatározott, átdolgozott tesztcikluson alapul.
Az 1992-ben az Európai Unió által életre hívott NEDC mérési ciklus ma már nem kellően korszerű az egyéni mindennapos autóhasználat reprezentatív leképezéséhez. Az új WLTP-szabvány immár azt hivatott biztosítani, hogy az egy-egy modell típusbizonyítványához szükséges üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási vizsgálatok megfeleljenek a gyakorlati használatnak. Ennek megfelelően a mérési eljárásban és magában a tesztciklusban egyaránt eltér a NEDC-szabványtól.
Az újradefiniált tesztparaméterek között például a nagyobb távolság, a hosszabb menetidő, a mérsékelt állásidők, a magasabb átlagsebesség, valamint a feláras extrafelszerelések tekintetbe vétele is szerepel. Ezen újdonságok elvileg magasabb üzemanyag-fogyasztási értékeket eredményeznek.
Az új WLTP-ciklus a jogszabályi előírások szerint 2017. szeptember 1-től válik kötelezővé. Ekkortól minden újonnan bemutatott személygépkocsi-modellt és -motort már a WLTP-szabvány szerint kell gyártóiknak üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel ellátni.
2018. szeptember 1-től pedig minden új személygépkocsinak - tehát a már korábban bemutatott modelleknek is - rendelkezniük kell a WLTP szerinti üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel.
Nem, eddig nincs tervbe véve a modellpaletta megváltoztatása. Egyes modellek és motorjaik ugyan optimalizálásra szorulnak a még magasabb színvonalú gazdaságosság, illetve károsanyag-emissziójuk az előírások szerinti csökkentése érdekében, a WLTP-szabvány miatt azonban nem kerülnek ki modellek a kínálatból.
Igen. A kipufogógáz-emisszió és az üzemanyag-fogyasztás mérésére Japánban (JC 08) és az Amerikai Egyesült Államokban (FTP 75) kifejlesztett ciklusok intenzívebben összpontosítanak a helyi városok és utak forgalmának jellemző szituációira. A japán ciklus például számos megállás-elindulás (Stop-and-Go) fázist tartalmaz és két alkalommal, egyszer hideg, egyszer pedig meleg indítással is lemérik.