35 százalékkal kisebb karbantartási költségek az elektromos autók esetén
Az e-autók alapvetően más követelményeket támasztanak a rendszeres átvizsgálások terén a hagyományos belső égésű motorral felszerelt járművekhez képest. Ugyanakkor összességében az elektromos járművek karbantartási és javítási költségei egy összevethető belső égésű motoros modellnél 35 százalékkal kedvezőbbek. Ezt állapította meg a Nürtingen-Geislingen Gazdasági és Környezetvédelmi Főiskola Autóipari Intézete.
Miért igényelnek az elektromos autók kevesebb karbantartást?
A korábbi motorok számos alkatrésze az eltérő hajtáslánc miatt egyszerűen nem szükséges. Ezek közé tartoznak a motor olyan alkatrészei, mint a lég-, az üzemanyag- és az olajszűrő, a motor hűtőrendszere vagy a gyújtógyertyák, ám olyan kopóalkatrészek is, mint a kipufogórendszer vagy a tengelykapcsoló. Mivel az elektromos autókban váltakozó áramú szinkronmotorokat alkalmaznak, amelyekben nincsenek surlódó érintkező felületek, így maguk a motorok szinte semmi karbantartást nem igényelnek. Ezenkívül az e-autók váltó nélkül is elboldogulnak. Röviden: a kevesebb komponens kisebb karbantartási költséget eredményez.
Az elektromos autók melyik alkatrészeit kell rendszeresen ellenőriztetni?
A megszokott módon rendszeres karbantartást igénylő alkatrészek közé tartoznak például a fékek. Azonban ezeket egy elektromos autó esetében kisebb igénybevétel éri, így azokat ritkábban is kell cserélni. Ez többek között a rekuperációnak köszönhető, a jármű lassításakor a mozgási energiát elektromos energiává alakítják, így visszanyerik. A rekuperáció motorfékként is hat, így az üzemi fékrendszerre kisebb igénybevétel hárul, így nem kopik olyan gyorsan, mint a belső égésű motoros autók esetében. Ezenkívül a kormányrendszert, a légkondicionálót, a kerekeket és a gumikat is át kell nézetni rendszeresen. Végül pedig az átvizsgálást a belső égésű motorral felszerelt autóknál megszokott intervallumokhoz hasonló rendszerben itt is el kell végezni.
Letölthető átvizsgálási lap ezen a linken keresztül elérhető.
Míg a belső égésű motor és a hozzá tartozó egyes jellemző építőelemek hiányoznak, a karbantartási listát az elektromos autók különleges elemei bővítik. Ezek közé tartozik az akkumulátor, amelyet szemrevételezéssel ellenőriznek: az általános karbantartás során a töltőcsatlakozót és a kábelcsatalakozásokat, valamint az akkumulátor állapotát is megvizsgálják.
Egy elektromos autó esetében a kopás hogyan minimalizálható?
A legtöbb elektromos autóba lítiumion-akkumulátorokat építenek. Aki különösen kímélni szeretné az akkumulátorát, annak nem szabad az autót hosszabb ideig 20 százaléknál kisebb töltöttséggel állni hagynia. Az okostelefonokhoz hasonlóan, amelyeket szintén lítiumion-akkumulátorok működtetnek, az e-autó esetében is befolyásolja az akkumulátor élettartamát az, hogy miként töltik. Így előnyösebb a váltakozó árammal való töltés, például egy háztartási csatlakozóból, mint az egyenáramú tankolás egy gyorstöltő oszlopnál. Mivel az akkumulátor a jármű legdrágább alkatrésze, ezért mindig kifizetődő gondosan bánni az energiatárolóval.
Még egy további kopóalkatrészre kell odafigyelnie az elektromos autók tulajdonosainak: a gumikra. Ezek elinduláskor a legtöbb más járműnél sokkal nagyobb nyomatékot adnak le. Amennyiben rendszeresen nagy nyomatékkal indul el a vezető, annak a gumi profilmélysége látja kárát. Itt is kifizetődő a mérsékelt lendületű elindulás. Az elektromos autók különleges igényeire a gumiabroncsok vásárlása és karbantartása során is oda kell figyelni.
Mikor kell szervizbe mennem?
Ez egy gyakran felmerülő kérdés a belső égésűeknél. A jármű felszereltsége, futásteljesítménye vagy életkora alapján fix vagy rugalmas lehet a szervizintervallum. Az elektromos járműveknél egyszerűbb a válasz. Összeállítottuk Önnek a szervizintervallumokat az e-Golf, e-up! vagy ID.-típusú járművéhez:
Szervizintervallum az ID.-modellek esetében:
Az Ön ID.-modellje különösen egyszerűvé teszi Önnek ezt a kérdést, ugyanis Európában nincs megkülönböztetve a kis és a nagy átvizsgálás.
- Átvizsgálás: a szervizintervallum-kijelző adatai alapján, legfeljebb kétévente, kilométerkorlátozás nélkül; a fékfolyadék és az utastéri levegőszűrő cseréjével
Szervizintervallum az e-Golf modell esetében:
E modellel az esedékességtől függően kis vagy nagy átvizsgálásra kell jönnie.
- Kis átvizsgálás: 30 000 kilométer vagy két év után1, az utastéri levegőszűrő cseréjével
- Nagy átvizsgálás: 60 000 kilométer vagy három év után1, a fékfolyadék cseréjével
1 Amelyik előbb bekövetkezik.
Én is lekérdezhetem a szervizintervallumot a járművemben?
Igen, ebben segít Önnek a szervizintervallum-kijelző. Ezt a műszeregység kijelzőjén és az infotainment rendszerben találja meg.
Mire kell a szerviz választásakor odafigyelni?
Aki az e-járművét átvizsgálásra behozza, az alapvetően bármelyik szervizt meglátogathatja, amelyik a gyártó előírásainak megfelelő átvizsgálásokat elvégzi. Azonban a nagyfeszültségű rendszeren dolgoznia csak a külön oktatásban részesült és megfelelően felszerelt műhelyeknek szabad. A szerelőnek mindig meg kell arról győződnie, hogy a nagyfeszültségű rendszert valóban feszültségmentesítették-e, így végezhetők csak el a járművön a vonatkozó munkák problémamentesen. Alapvető igazság: aki egy Volkswagen-márkaszervizt keres fel az esedékes karbantartás elvégzésére, az biztos lehet abban, hogy a műhely megfelel minden szükséges kritériumnak.
E-autó szervizajánlat
E-autó menetbiztonsági átvizsgálás
Menetbiztonsági állapotfelmérés elektromos autókhoz.
Cikkszám Ár
D23BEVCHECK 35 000 Ft