Christopher Möllers, a Volkswagen elektromobilitási szakértője ingázik a lakóhelye és a munkahelye között. Ha leteszi az autóját, akkor sem ért még célba. Az utolsó mérföldek megtételéhez szükséges briliáns megoldás összecsukva pihen a csomagtartójában.
Kíváncsi tekintetek, érdeklődő moraj, a járókelők elismerő bólintásai - aki a két Volkswagen-zsenivel, Carsten Camrath-tal és Christopher Möllers-szel mutatkozik a nyilvánosság előtt, spontán csodálatnak lehet tanúja. Egyébként nem attól olyan feltűnőek, mert híres sportolókhoz vagy popsztárokhoz hasonlítanak. A népszerűségért a feltűnő futurisztikus járművek a felelősek, amiket egy fotózás miatt hoztak magukkal. A fehérre festett, elektromos meghajtású, stílusos járművek a Cityskater és a Streetmate neveket viselik. "Szokatlan, milyen nagy az érdeklődés és milyen sok pozitív visszajelzést kapunk az utakon, ha nálunk vannak az eszközök. Néhány modellt már spontán el tudtam volna adni" - meséli Carsten Camrath, akinek a mikromobilitás vezetőjeként van egy Streetmate tanulmánymodellje. "A sorozatgyártott Steetmate nem kerül majd sokkal többe, mint egy belső égésű motorral rendelkező robogó" - mondja Camrath. Az alábbi összehasonlítással meg is határozza az elektromos robogó alkalmazási területeit: 60 km-es távolság egyetlen feltöltéssel és akár 45 km/h maximális sebesség jellemzi a Streetmate-et. "A belső égésű motorral ellentétben helyi károsanyagkibocsátás-mentes és szinte hangtalan" - meséli tovább Camrath. Kollégája, Christopher Möllers hozzáfűzi: "Az elektromos járművek hihetetlenül hatékonyak és extrém magas hatásfokkal rendelkeznek. Az elektromotor által előállított erő 80%-a közvetlenül az utakon érződik. Belső égésű motoros roller esetén ez csak 20-30%. A többi a szó szoros értelemben eltűnik a kipufogón át.
És itt jön a képbe, pontosabban a csomagtartóból a Volkswagen Cityskater, amellyel megtehető a célig hátralévő út - az úgynevezett utolsó mérföld (Last Mile). A Cityskater másodpercek alatt kinyitható és használatra kész.
"Nagyon klassz a Cityskater vagy a Streetmate modellekkel közlekedni." Kipihentebben érünk célba."
A hátsókerék-meghajtású, elektromos Cityskater három keréken (kettő elöl, egy hátul) szeli át a várost. A gördeszkától vagy rollertől eltérően mindkét lábnak megfelelő küszöbbel rendelkezik, egy-egy kerékkel. Kormányrúd biztosítja a szükséges támaszt és a síeléshez hasonlóan egyik lábról a másikra történő intuitív súlypontáthelyezéssel irányítható. A kormányrúdon kézmozdulatokkal indíthatjuk, gyorsíthatjuk vagy fékezhetjük a járművet.
Új vezetési élmény és életérzés.
Senior innovációs menedzserként Möllers többek között a Cityskater modellért felelős, amelynek már 2019 elején megkezdődik a sorozatgyártása. A Streetmate-től eltérően a Cityskater alacsonyabb, 20 km/h sebességgel és kb. 15 km hatótávolsággal rendelkezik. Az e-roller összecsukható és könnyedén elfér a csomagtérben. Ezzel megoldást kínál az ún. Last Mile, azaz az utolsó mérföld megtételére abban az esetben, ha pl. a saját autónkat a város szélén a parkolóban hagyjuk. Így az irodába, a színházba vagy a bevásárlóközpontba az út utolsó szakaszát a Cityskater segítségével tehetjük meg. "Egyre nagyobb a mobilitás iránti igény, egyre kisebb lesz viszont a hely a járművek számára. Ezért a következő években a városi közlekedésnek nagy mértékben változnia kell és változni is fog. Ehhez járulunk hozzá a Volkswagen mikromobilitáshoz kapcsolódó megoldásaival." A két kis jármű, a Cityskater és a Streetmate ennek a szegmensnek az első képviselőiként mindenhol találnak majd "parkolóhelyet" és szinte hangtalanul és helyi károsanyagkibocsátástól mentesen közlekednek. "De nem csak racionális okok állnak ezek mellett a járműve mellett" - hangsúlyozza Camrath. "Nagyon érzelmi töltéssel rendelkező termékekről beszélünk, amelyek a városban teljesen új életérzést adnak. Egyszerűen klassz a Cityskater vagy a Streetmate modellekkel közlekedni, a lámpánál beszélgethetünk másokkal, egyszerűen megállhatunk egy kávézónál és kipihentebben érhetjük el úticélunkat."
"Ezek a járművek nemcsak a mobilitást, hanem a városaink arculatát is meg fogják változtatni."
Előreláthatóan kezdetben a 25-45 év közötti, technika iránt érdeklődő városiak veszik majd meg a mikrojárműveket, mert ők azok, akik az e-robogóra menő életstílus-kiegészítőként tekintenek. Möllers úrnak is világos elképzelése van arról, hogy kiknek fejlesztették a Cityskater és Streetmate modelleket: "A termékek mindenkinek, de tényleg mindenkinek megfelelők, akik kényelmesen és tisztán akarnak közlekedni. Idősebbek is problémamentesen használhatják, mert alkalmazása nem igényel különleges képességeket. De a személyes használaton túl a járművek üzleti ügyfelek számára is érdekesek lehetnek. Azok a futárszolgálatok is használhatják járműveinket, akiknek az árut az utolsó kilométereken például egy sétálóutcán keresztül kell elvinniük. Ott, ahová nem jutnak el vagy nem hajthatnak be az autók, a mikromobilitás is szóba jöhet." A koncepció sikeréhez Möllers szerint nem férhet kétség: "Ezek a járművek nemcsak a mobilitást, hanem a városaink arculatát is meg fogják változtatni." A városok tervezői a jövőben figyelembe veszik őket és mindenhol lesz lehetőség a járműveket tölteni és leparkolni.
Széleskörű, digitálisan hálózatba kapcsolt.
A Cityskater és Streetmate modellekhez készül egy alkalmazás, ami okostelefonnal kapcsolódik a járművekhez. "A Cityskaterhez készülő alkalmazásban információkat találunk a pillanatnyi hatótávolságról, sebességprofilunkról és kijelzi a megtett távolságot is" - magyarázza Möllers.
A Streetmate alkalmazás még egy fokkal ennél is többet tud a funkciók terén. Az összekapcsolt okostelefon olyan információkat is megmutat, mint a Streetmate helye. Ennek megfelelően riaszt az alkalmazás, ha illetéktelenek próbálják meg elindítani. Az indítás csak akkor sikerül, ha az alkalmazás igazolja a vezető jogosultságát - így válik az okostelefon digitális kulccsá. A kormányon lévő kijelző (felbontás: 1440 x 2560 pixel) is összeköthető a mobillal és többek között navigációs adatokat tartalmaz.
A mikromobilitás vezetőjeként Carsten Camrath mindenkinél jobban ismeri a Streetmate előnyeit és 100%-ig biztos a koncepcióban: "Készen állnék a szolgálati autómat egy Streetmate modellre cserélni" - mondja.
A Streetmate közepes távolságok megtételére alkalmas, például egyik városrészből eljutni a másikba - alapvetően városi környezetbe tervezték. Állva vagy ülve is vezethető. A Streetmate kezelése és vezetése egyszerű: az elektromos teljesítmény a kormányon szabályozható a hüvelykujjal. Európában biztonsági és forgalomba helyezési okok miatt sisak és jogosítvány szükséges az elektromos robogó vezetéséhez.
Carsten Camrath számára azonban az alkalmazás csak a kezdete egy olyan teljeskörű, digitális mobil megoldásnak, amely összefogja a Volkswagen teljes mobilitási kínálatát. "A közeljövőben minden mobilitási szolgáltatást, amire szükségem van, az okostelefonom egyetlen alkalmazásával intézhetem" - mondja Camrath. "Saját elektromos járművem töltését otthon ellenőrzöm, miközben egy másik város repterén vagyok és a Car-Sharing szolgáltatást foglalom le, ami bevisz az ottani városközpontba. Ezzel egyidejűleg elektromos rollert foglalok magamnak, amivel felfedezhetem a bevásárló utcákat, múzeumokat és a nevezetességeket. Az alkalmazás jelzi majd, hogy mikor kell visszaindulnom a repülőtérre, a Ride-Hailing transzferem (alkalmazással szervezett útitárs-kereső) vár az otthoni reptéren és az elektromos járművem a másnapi családi kirándulásra teljesen feltöltődött." A mobilitás jövője csodálatosan egyszerű, ebben Camrath teljesen biztos.
Letisztult formatervezésével a Streetmate jelentősen kiemelkedik az optikailag nehézkesnek ható, konvencionális (motoros) rollerek közül. Ez a hátsó kerékbe integrált kerékagyban található elektromotornak köszönhető. A Cityskater is a részletekbe menően kifinomult tervezésű. Mindkét jármű megfelel a Volkswagen magas minőségi követelményeinek a tervezés, az anyagok és a megmunkálás, valamint a mikromobilitás tekintetében.
"Gondolatban már látom magam Cityskaterrel a Central Parkon átsuhanni."
Közvetlenebb és aktívabb közlekedés.
A mindennapi munkába járás és bevásárlás mellett az elektromos robogó más városok meglátogatására is alkalmas - üzleti és városnézési célból is. Hová költözne a két Volkswagen-szakértő a mobilitás új eszközeivel? "Természetesen New Yorkba" - válaszolja Christopher Möllers gondolkodás nélkül. "Szeretem a városok városát és természetesen az lenne a legjobb, ha a Cityskaterrel fedezném fel. Gondolatban már látom magam a Central Parkon átsuhanni." Carsten Camrath nem szeretne konkrét várost megnevezni, helyette így látja a használatának lehetőségeit: "mindenhol, ahol felbukkanok. Azt is elképzelhetőnek tartanám, hogy teljesen új oldaláról fedezem fel a lakóhelyemet. A Streetmate-tel megvan a nagyobb felfedezőutak megtételéhez szükséges hatótávolság és sebesség. De mivel sokkal inkább vagyunk az események sűrűjében, a környezetnek sokkal inkább részese vagyok és biztosan találok még felfedezésre váró érdekes helyeket, amelyek mellett eddig csak elmentem." A sok millió emberhez hasonlóan, akik a következő években használják a Volkswagen új, mikromobilitási megoldásait, Camrath is szeretné teljesen új szemszögből megismerni lakóhelyét. "De nem csak azt, ezért szeretném, ha a Streetmate mindig nálam lenne. Mindegy, hogy Dubaiban, Jakartában vagy egy kisvárosban a Côte d'Azuron - ez a koncepció mindenhol megkönnyíti és jobbá teszi az életet.
A Cityskater és a Streetmate műszaki adatai
Cityskater
Meghajtás: elektromos, elektromotor
Teljesítmény: 450 watt (legnagyobb teljesítmény)
Akkumulátor: lítiumion akkumulátor
Névleges kapacitás: 200 Wh
Legnagyobb sebesség: akár 20 km/h
Hatótávolság: akár 15 km
Tömeg: < 15 kg
Méret: 850 mm hosszú, menetkész 1170 mm magas, összecsukva 330 mm magas
Streetmate
Meghajtás: elektromos, elektromotor
Teljesítmény: 2 kW
Akkumulátor: lítiumion akkumulátor
Névleges kapacitás: 1,8 kWh
Legnagyobb sebesség: akár 45 km/h
Hatótávolság: akár 60 km
Tömeg: 65 kg
Köszönjük az AUTOSTADT-nak és a phæno-nak az együttműködést és a támogatást.
A jövő technológiái
a Volkswagentől
A Volkswagen a világ legnagyobb elektromos mobilitási szolgáltatójává szeretne válni. Ennek érdekében átfogóan kezelik a témát és néhány éven belül lefedik az elektromobilitás teljes spektrumát. Már tanulmányautóként bemutatott felsőkategória zászlóshajói az ID. VIZZION a variálható és ikonikus tervezésű ID. BUZZ, a tágas ID. CROZZ SUV, és a kompakt mikromobilitás járművei, a Streetmate és a Cityskater.