Cikkünkből megtudhatod:
- Miért a "Mobility as a Service" (közlekedés mint szolgáltatás) jelenti a jövőt - Hogyan tehermentesítheti a közösségi autómegosztás a városokat -Mit takar a ridesharing (utazásmegosztás) és a carpooling (telekocsi) fogalma - Kik azok, akik már most is használják ezeket a fenntartható mobilitási koncepciókat
Városi közlekedés: Legyen környezet- és felhasználóbarát
A fenntartható közlekedési koncepciók végül is nem csak a járművek mennyiségének a csökkentéséről vagy környezetbarátabb tervezéséről szólnak: az autó mellett sokkal inkább annak használata van a középpontban. A képletet, amellyel a motorizált egyéni közlekedés követelményei a jövőben is teljesíthetők "Mobility as a Service"-nek (közlekedés mint szolgáltatás) hívják. Hogy mit értünk ezalatt? Alapvetően olyan fenntartható szolgáltatásokról van szó, amelyek ideális esetben a közösségi és a magánhasználatú közlekedési kínálatot egyetlen homogén, felhasználóbarát szolgáltatássá ötvözik. A cél, hogy a különféle közlekedési eszközök kihasználtságát növeljük, a forgalomterhelést csökkentsük, és a környezetet, akárcsak a közlekedők pénztárcáját, tehermentesítsük.
A szolgáltatási spektrum ereje nem csak az agglomerációs központok tehermentesítésében rejlik, hanem abban is, hogy a városok mellett a kevésbé sűrűn lakott és tömegközlekedéssel általában rosszabbul ellátott területek közlekedése is javulhat. Ezeknek a szolgáltatásoknak a feladata tehát, hogy a használatban lévő járművek számát úgy csökkentse, hogy az ügyfélnek változatlanul rugalmas és egyben költséghatékony mobilitást kínál. A szolgáltatások a helyi közösségi közlekedést egészítik ki, amely mostanáig olyan tömegközlekedési eszközökkel érte el a lehető legjobb hatásfokot, mint a metró, a HÉV vagy a busz.
Közösségi autómegosztó szolgáltatások: A kezdetek
Egész pontosan milyen szolgáltatásokról is van szó a fenti mobilitási koncepciók esetében? A koncepciók közül a közösségi autómegosztás az egyik legelterjedtebb, amely az egyéni közlekedéssel szemben valóban kínál előnyöket. Számos kedvelt szolgáltatót a nagyfokú rugalmasság jellemez - az autók nincsenek fix állomásokhoz kötve, és bármilyen napszakban, akár éjszaka is foglalhatók. Másrészt az alkalmazások és az internet segítségével egyszerűen és túlzott bürokrácia nélkül is kezelhetők, a fizetés pedig pont olyan egyszerű, mint az online vásárlásnál. A koncepció az állomásalapú szolgáltatókat 2018-ban a felhasználók 21,5 százalékos növekedésével lepte meg. Azonban, ahogy azt a berlini We Share is jelzi, minden további nélkül elférnek újabb szolgáltatások a piacon: A carsharing szolgáltatás 2019-ben indul a német fővárosban, és első körben 1500 e-Golffal (áramfogyasztás (kWh/100 km): kombinált 14,1 (17 col) - 13,2 (16 col); kombinált CO2-kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+) teljes mértékben az elektromobilitásra szavaz. A tervek szerint a We Share a későbbiekben a többi német városban is piacra lép majd.
Elsősorban a digitális technológia segítette a közösségi autómegosztáshoz hasonló ötletek áttörését. A digitalizálás előtt az úgynevezett ride-hailing szolgáltatások is profitáltak. Ide soroljuk az olyan utasszállító szolgáltatókat, mint a taxivállalatok. Ma már a taxis utasszállítás nem számít formabontó innovációnak, sokkal inkább a digitális csatornák integrációja változtatta meg a piacot: Ezek a szolgáltatások javítják a kínálat használhatóságát, hiszen az utasoknak nagyobb kényelmet és hatékonyságot biztosítanak. Az ügyfelek például közvetlenül felvehetik a kapcsolatot a vezetővel, ha egy találkozó időpontja elcsúszik. Az utas számára az ajánlat sokszor még kedvezőbb is, mint a szokványos taxiszolgáltatóké. Az on-demand mobilitás terén még messze nincsenek kiaknázva a lehetőségek: A Volkswagen 2016-ban kereken 300 millió dollárt fektetett be a Gett globális mobilitási szolgáltató cégbe, amely világszerte több mint 60 városban aktív.
Úton az integrált mobilitási termék felé
Az olyan mobilitáskoncepcióknál, mint például a ridesharing és a ridepooling, több, közel azonos irányba utazó osztozik egy járművön - alapvetően a telekocsi jól ismert koncepciójáról van szó. A szolgáltatás digitalizálása itt is tovább javítja az opciókat a felhasználók és a szolgáltatók számára: Az utazást általában egy okostelefonos alkalmazáson keresztül rendelik meg, amely az útvonalat és a kihasználtságot mérlegelve dolgozza fel a kéréseket, és ilyen módon optimalizálja a feltételeket a szolgáltató és a felhasználó számára. Ezek az erősen igényorientált szolgáltatások kiemelkedően magas potenciállal egészítik ki a vidéki helyi tömegközelekedést. A ridesharing mellett pénzügyi okok is szólnak: Rendszerint olcsóbb, mint az autóbérlés vagy a taxi, és részben a helyközi tömegközlekedésnél is kedvezőbb.
A Mobility as a Service koncepciók ideális esetben számos fontos paramétert ötvöznek: Egyrészt a felhasználó áll a középpontban. Ő dönti el, hogy milyen ajánlatot, mikor és hol szeretne használni. Azzal, hogy platformhoz kötöttek, a felhasználónak kell digitális csatornákon keresztül megterveznie, lefoglalnia és kifizetnie az utazását. Ennek során különféle szolgáltatók szolgáltatásai, például a tömegközlekedés, a közösségi autómegosztás és a telekocsi is, ugyanazon a platformon vagy ugyanabban az alkalmazásban vannak integrálva. Ideális esetben az egyszerű tervezéshez, foglaláshoz és fizetéshez szükséges digitális mobilitási platform ötvözi a szolgáltatásokat, könnyebb hozzáférést biztosít a mobilitáshoz, és garantálja az összes utazási lehetőség ideális kihasználtságát. A Skoda, a Volkswagen cseh leányvállalata például egy peer-to-peer közösségi autómegosztó programot üzemeltet Prágában, amelynek a neve HoppyGo. A HoppyGo egy olyan szolgáltatás, amelynek keretén belül magánszemélyek bocsátják rendelkezésre a saját autójukat. Ezen felül a szolgáltatás a vasúti és a távolsági buszközlekedést is integrálja. Ezzel a HoppyGo-felhasználók az alkalmazásból többmódozatú utazási javaslatot is kaphatnak: lehetőségük van arra, hogy többféle közlekedési eszközt kombináljanak.
A MOIA deklarált célja, hogy fejlessze az on-demand mobilitási kínálatot, amely a városi terekben jobbá, tisztábbá és biztonságosabbá teszi a mindennapokat.
Új koncepciók a gyakorlatban
A német Hannover városban a Volkswagen MOIA nevű leányvállalata már 2018 közepe óta rendszeresen üzemelteti új személyszállítási koncepcióját, amely egy szoftver és egy alkalmazás segítségével lehetővé teszi a spontán ridepoolingot: a város szinte minden pontján beszállhatunk és kiszállhatunk, majdnem mint egy taxiszolgáltatónál. Itt is egy applikáción keresztül tudnak foglalni a potenciális utasok, és az útvonalon tudnak be- vagy kiszállni. A járat optimális kihasználtságához az algoritmus a legjobb idő- és útvonal-hatékonyságot is kiszámítja. Ezzel a MOIA gyakorlatilag a tömegközlekedés és a taxiszolgáltatás ötvözete. 2019 áprilisa óta a MOIA 100 e-autóval jár Hamburgban, kiegészítve ezzel a tömegközlekedést. A tervek szerint a Volkswagen-leányvállalat e-flottája 12 hónapon belül 500 járműre fog növekedni.
A MOIA elsősorban azt mutatja, hogy az autógyártók, a startupok és a közlekedési társaságok foglalkoznak a "Mobility as a Service" koncepcióval, ezzel együtt pedig a fenntartható mobilitás feltételeivel és tényezőivel - a fenntartható, felhasználóbarát szolgáltatásokat kínáló jövő felé vezető úton.