Menü
Zárja be a menüt
Bezárás

Kerekeken guruló áramtároló.

Kerekeken guruló áramtároló.

Illusztrációk: Yannic Hefermann

Szöveg: Phillip Bittner

A megújuló energiaforrások a jövő legfenntarthatóbb megoldásának számítanak az energia tekintetében. A nap és a szél időnként akár olyan árammennyiséget képes termelni, hogy még többlet is keletkezik. Hol lehet ezt a fölösleges energiát tárolni? A megoldást jelentő kirakós egyik része: okos energiamenedzsment rendszerek, amelyek bevonják az elektromos járműveket is. A Volkswagen a technológiai megvalósításon dolgozik.

1.Energiamenedzsment rendszer (EMS):

Az EMS a ház saját áramhálózatának az agya, amely intelligensen igény szerint összehangolja az elektromos járműveket, fali töltőkészülékeket (Wallbox), fotovoltaikus berendezéseket, fűtést stb.

És az elektromos jármű tulajdonosának mindössze annyit kell tennie, hogy csatlakoztatja a töltőkábelt

2. Töltőoszlop:

A fali töltőkészülék által, amely a jövőben energiát képes leadni és felvenni, az elektromos jármű ideiglenes energiatárolóvá válik.

"A hálózat üzemeltetője számára az a fontos, hogy befolyásolni lehessen az úgynevezett hálózati kapcsolódási pontok működését, amelyek mögött a fogyasztásmérők találhatók" - mondta Dr. Gunnar Bärwaldt, a Volkswagen járművek hálózati integrációjáért felelős szakértője. Ez akkor fontos, ha az előzetesen a hálózatokban tervezett áramfogyasztás vagy az áram betáplálása nem tartható. Vagy konkrétan: ha a nap például nem az előrejelzéseknek megfelelően süt, vagy a szél erősebben fúj a vártnál. Ahhoz, hogy a hálózatok stabilak maradjanak, reagálni kell ezekre az ingadozásokra. És itt kapcsolódik be a jövőben az EMS.

Egy klasszikus példa családi ház esetén: A tetőre fotovoltaikus berendezés van szerelve, a hőszivattyú gondoskodik a komfortérzetről, és a garázsban az elektromos jármű fali töltőkészülékre van csatlakoztatva. Az EMS - egy intelligens számítógép - ekkor összehangolja a helyi hálózatra csatlakoztatott összes készüléket. "Ha például a tervezettnél kevesebb áram áll rendelkezésre, az elektromos jármű alacsonyabb szintig töltődik vagy a szünetel a hőszivattyú" - mondta Bärwaldt. Ha viszont több áramot kell levenni, az elektromos jármű nagyobb teljesítménnyel tölthető. A Volkswagen ezen kívül azon is dolgozik, hogy a wolfsburgi áramtermelők ne csak áramot töltsenek, hanem energiát is képesek legyenek leadni. Így például a járműben fennmaradó energia a házba kerül, hogy átmenetileg fedezze az áramszükségletet. A Volkswagen Fraunhofer Intézettel közös kísérleti projektje már sikeresen befejeződött. A 2020-as évek elején legördülhetnek a szalagról az első olyan járművek, amelyek képesek a visszatáplálásra. "Az áramleadás lehetősége tovább bővíti annak a megoldását, hogy a megújuló energiákat még jobban fel lehessen használni" - állapította meg Bärwaldt.

A hálózat különböző résztvevőinek a jövőben tudniuk kell kommunikálni egymással, hogy az EMS megbízhatóan működjön. "A Volkswagen-vállalatcsoport ennek kapcsán az EEBUS egységes kommunikációs szabványra támaszkodik, amely energiamenedzsment rendszerek alkalmazásával lehetővé teszi a háztartási eszközök és alkalmazások intelligens hálózatba kapcsolását az energiahatékonyság érdekében. Így a töltési technológiát lehetőleg széles körben kompatibilissá kell tenni a háztartási technológiával" - nyilatkozta Bärwaldt. Az EEBUS kezdeményezés egy egységes nyelv lenne minden készülékhez - az országok és ágazatok határait túllépve. Az energia nyelve, amelyet minden készülék és minden platform szabadon használhat gyártótól és technológiától függetlenül.

Annak érdekében, hogy az elektromos jármű és a töltőállomás közötti kommunikáció automatizált legyen, a Volkswagen a következő modellgenerációjánál az 15118-as jelű ISO-szabványt alkalmazza. Ez határozza meg az elektromos járművek töltésére szolgáló jármű-töltőállomás interfészt. Ezáltal lehetővé válik az úgynevezett "Plug-and-Charge" (csatlakoztatás és töltés) funkció. Távlatilag ezáltal a visszatáplálás is meghatározható.

 

3. Fotovoltaikus berendezés:

A napenergiából előállított saját áram a jövőben közvetlenül a saját elektromos járművébe kerülhet - az okos energiamenedzsment ezt lehetővé teszi.

4. Közüzemi hálózatok:

A megújuló energiaforrások miatt okos áramhálózatok szükségesek, amelyek egyénileg, igény szerint szabályozzák a kapacitásokat. Csak így lehetséges a hálózatban üzemelő összes résztvevő intelligens együttműködése.

Az okos energiamenedzsment által az elektromos jármű vezetője biztos lehet abban, hogy eléri célját - attól függetlenül, hogy a nap süt vagy őszi vihar tombol

És az elektromos jármű tulajdonosának mindössze annyit kell tennie, hogy csatlakoztatja a töltőkábelt. Mert az EMS-rendszer ezután a járművel együtt gondoskodik minden másról. Ugyanez vonatkozik az energiaszolgáltatóval való elszámolási folyamatra is, amely fizet azért az elektromos jármű nyújtotta szolgáltatásért. Bärwaldt úr, a szakértő ezért az EMS-rendszert egy "ajánlatokkal teli ládához" hasonlítja, amelyből aztán a jármű számára legcélszerűbbet lehet kiválasztani. "A járműben lévő algoritmusok eldöntik, hogy például a leadott energiáért kapott ár méltányos-e" - magyarázta Bärwaldt.

"A járműben lévő algoritmusok eldöntik, hogy például a leadott energiáért kapott ár méltányos-e" - magyarázta Bärwaldt.

Az elektromos jármű elemi tényező lehet az energiaváltásban - akkor kétség esetén a hálózatüzemeltető élvez előnyt? Gunnar Bärwaldt válasza megnyugtató: "Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor egy-egy rövid távú hiányt át kell hidalni. Ekkor az EMS a következőt mondja például: Most a következő tíz percben nem tudsz a tervezett erősséggel tölteni, de azután ismét rendelkezésedre áll a maximális teljesítmény." A járművezető tehát biztos lehet abban, hogy a jármű eléri az előzetesen beállított minimális hatótávolságot. Ily módon a töltés az ügyfél számára túlnyomóan láthatatlanul megy végbe. A felhasználó számára ez maximális hasznot jelent változatlan kényelem és ezzel egyidejűleg minimális ráfordítás mellett - és az ügyfél boldog.

A jövő technológiái

by Volkswagen

Az ID. R Pikes Peak elektromos versenyautónál különleges jelentősége van az akkumulátor tömegének: A teljesítmény miatt rendkívül könnyűnek és egyúttal kicsinek kell lennie. A Volkswagen Motorsport mérnökei nemcsak a modern és könnyű lítium-ionos akkumulátorra támaszkodnak, hanem az elektromos meghajtású szériamodelleknél alkalmazott technológiára is: a rekuperációra. Az elektromos versenyautó felhasználja a fékerőt, és saját maga megtermeli a szükséges energia kb. 20 százalékát.

Megjelenés: 2018 december

További lehetőségek

Hoppá!
Úgy tűnik, hogy böngészője nem naprakész. Talán webhelyünk nem működik optimálisan. A legtöbb böngésző (de az MS Internet Explorer 11 vagy annál régebbi nem) továbbra is jól működik.

Javasoljuk, hogy frissítse a böngészőt!
A legújabb verzió biztosítja a jó élményt bárhol az interneten.

Köszönjük látogatását és jó szórakozást,
Az Ön Volkswagen csapata