A vállalat pozitív időközi mérleget vont. 2021 óta a támogatott zöldenergia-projektek összesen mintegy három terawattóra (TWh) villamos energiát tápláltak az európai villamosenergia-hálózatba. Ez a szám körülbelül 800 000 háztartás éves energiaigényének felel meg. Ezeknek az erőfeszítéseknek hála, a Volkswagen jelentősen hozzájárul a dekarbonizációhoz. Egy ID.401, amely kizárólag az EU zöldáram-alapú villamosenergia-hálózatának keverékét használja, már mintegy 66 000 km megtétel után alacsonyabb CO2-lábnyommal rendelkezik, mint egy hasonló dízelmodell. Ezt az eredményt mutatta ki az életciklus-elemzés*.
"Minden évben az ID. modellek eladásainak fejlődésével összhangban tervezzük fokozni a megújuló energiák terén való elköteleződésünket," - mondta Andreas Walingen, a Volkswagen Személygépjárművek márka stratégiai vezetője és stratégiai igazgatója. "Az európai szél- és naperőművek nagyszabású fejlesztésével támogatni kívánjuk a régióban élő ügyfeleinket abban, hogy mindig szén-dioxid-semlegesen használhassák ID. járműveiket. Ez bemutatja, hogy a fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk messze túlmutat a járművek villamosításán."
A járműgyártó által támogatott nagyobb zöldáram-projektek közé tartozik egy évi több mint 60 GWh-t termelő napelempark Portugália északi részén, Vila Real közelében, valamint egy szélerőműpark a svédországi Djupdalban, amelyet a Volkswagen 70%-os részesedéssel támogat, és amely évente több mint 1000 GWh villamos energiát termel. A vállalat egész Európában előmozdítja a megújuló energiák fejlesztését. Jelenleg a Volkswagen 18 fotovoltaikus erőművet és nyolc szélerőműparkot támogat Spanyolországban, Svédországban, Finnországban, Portugáliában, az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában és Lengyelországban. Hosszútávú támogatásról van szó, ami általában 10 éves időtartamra szól. Az ezen projektek keretében megszerzett Energy Attribute Certificates igazolja a megújuló energia eredetét.
Csak 2024-ben a projektek összesen mintegy 1,1 TWh zöld energiát termeltek, ami körülbelül 300 000 háztartás éves igényének vagy a Volkswagen ID. megújuló energiával még nem fedezett európai flottájának kalkulált villamosenergia-igényének felel meg. A zöld energia még nem mindenhol áll rendelkezésre az utakon. Egy tanulmány∗∗ szerint a töltésre jelenleg felhasznált "szürke" villamos energia aránya körülbelül 40 százalék. A zöld energia projektek révén a Volkswagen ezt az arányt 10 év alatt szén-dioxid-semlegesre alakítja át, feltételezve, hogy minden egyes jármű 200 000 km-t tesz meg. Ezáltal az ID. járművek teljes mértékben kiaknázhatják a mobilitás dekarbonizációjában rejlő lehetőségeket. A dekarbonizáció az e-mobilitásra való áttéréssel együtt a Volkswagen fenntarthatósági stratégiájának három fő pillére közül az egyik.
A zöld energia jelentősen csökkenti az ID. modellek ökológiai lábnyomát
Az ID. modell járművezetői közvetlenül befolyásolhatják elektromos járművük szén-mérlegét azáltal, hogy a használati fázisban megválasztják a töltéshez alkalmazott energia típusát. Ez a Volkswagen által végzett életciklus-elemzések* egyik eredménye. Ezek az elemzések meghatározzák egy jármű CO2-megtakarítási potenciálját annak teljes életciklusa során, a nyersanyag-kitermeléstől a gyártáson és használaton át az újrahasznosítás céljából történő szétszerelésig.
A zöld energia következetes használata a töltéshez pozitív hatást gyakorol az elektromobilitás előmozdítására. Ezt igazolja például az ID.4 Pro01-ra vonatkozó, a TÜV NORD CERT Prüf- und Umweltgutachtergesellschaft mbH* által felülvizsgált életciklus-elemzés*. Az életciklus-elemzés egy hasonló dízelüzemű modellel hasonlítja össze a jármű lábnyomát 200 000 kilométeres futásteljesítményen keresztül. Ebben az összehasonlításban az ID.4 Pro01 mintegy 25 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez életciklusa során, mint a dízelmodell. Ha az ID.4 Pro01-t következetesen az EU zöldenergia-mixével töltik, a kibocsátás még körülbelül 50 százalékkal alacsonyabb lehet. A magasabb szén-dioxid-kibocsátást az elektromos járművek gyártási fázisában a használati fázis ellensúlyozza. Ez a hatás a zöld energia következetes használatával tovább erősíthető. A fent említett összehasonlítás konkrétan azt mutatja, hogy az ID.4 Pro01, amelyet következetesen az EU zöldenergia-mixével üzemeltetnek, legkésőbb 66 000 km megtétele után kisebb ökológiai lábnyommal rendelkezik. Ezt a pontot a hagyományos uniós hálózati energiamix esetében körülbelül 97 000 km-nél érjük el.
Számos lehetőség a zöldenergia-alapú töltésre
Az utakon a Volkswagen ügyfelei több mint 750 000 töltőpontot tartalmazó páneurópai töltőhálózathoz férhetnek hozzá, beleértve a több mint 4000 HPC töltőponttal rendelkező IONITY gyorstöltő hálózatot, amely megújuló villamos energiával működik.
2024 májusától a Volkswagen Csoport márka Elli márkája egy megújuló energiaforrást, a Volkswagen Naturstrom Flexet is kínálja. Ez az új, dinamikus energiatarifa tükrözi az óránkénti piaci áringadozásokat, és lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az otthoni töltés során alacsonyabb piaci árakból részesüljenek. Az új Elli Charger intelligens töltési funkcióival kombinálva az elektromos jármű töltési költségei akár 40 százalékkal is csökkenthetők. 2023 júliusában a Volkswagen Csoport és annak Elli márkája volt az első német autóipari vállalat, amely kereskedni kezdett Európa legnagyobb áramtőzsdéjén, az EPEX Spoton. Ez volt az előfeltétele annak, hogy a rugalmatlan, rögzített árú tarifákat piaci árú villamosenergia-tarifa váltsa fel.
*/ 02A Volkswagen AG a TÜV NORD CERT Prüf- und Umweltgutachtergesellschaft mbH független külső szervezetet bízta meg azzal, hogy a vonatkozó DIN EN ISO 14040 és DIN EN ISO 14044 szabványoknak megfelelően végezze el az LCA-tanulmány bírálati felülvizsgálatát. A szabványnak megfelelően az értékelési keretet a nyersanyag kitermelésével kezdődő gyártási fázis, a 200 000 km-es WLTP menetciklus szerinti személyszállítást magában foglaló használati fázis és az újrahasznosítás céljából történő bontás (akkumulátorrendszer nélkül) képezte. A környezeti hatásokat egy a termelési lánc átlagértékeit tartalmazó adatbázissal ellátott speciális szoftver segítségével értékelték. A legkorszerűbb LCA-k tekintetében meg kell jegyezni, hogy az autóiparban az LCA-k számítási módszerei folyamatos továbbfejlesztés alatt állnak. Egyéb változások mellett az általános adatokat és feltételezéseket egyre inkább felváltják a jármű- és vállalatspecifikus adatok; a jövőbeli számítások így jelentősen eltérhetnek a korábbi LCA-értékektől. Ezért az LCA-k a végrehajtás időpontjában fennálló állapotként értelmezendők (a vonatkozó feltételezések pillanatképeként), jogi értelemben nem minősülnek garantált terméktulajdonságnak, és nem alkalmasak más járműgyártók LCA-ival való összehasonlításra. A vonatkozó harmonizált uniós szabványokat várhatóan 2025-ben teszik közzé. A kiválasztott alkatrészek, például az akkumulátorcellák esetében a Volkswagen külön elemzéseket végez... Az LCA-tanulmány további részletei a "Green Finance Report 2024" című dokumentumban találhatók https://www.volkswagen-group.com/de/publikationen/weitere/green-finance-report-2024-englisch-2722
∗∗A Fraunhofer Intézet 2023-as tanulmánya szerint a tisztán elektromos és plug-in hibrid járművek töltéséhez felhasznált áram 61 százalékát már most is megújuló energiaforrásokból nyerik, a fennmaradó 39 százalékot pedig nem megújuló forrásokból származó áram adja.