A beszállítói szűk keresztmetszetek és az ezzel összefüggő kisebb kiszállítási mutatók - különösen az év második felében - jelentősen megterhelték az eredményt. Az észak- és dél-amerikai régiók nagymértékben hozzájárultak 2022-ben az eredményhez, s piaci részesedésük várhatóan a jövőben is jelentősen bővül majd. A Volkswagen márka emellett az elektromos mobilitás felé zajló átalakulását is tovább kívánja gyorsítani, s 2030-ra már az elektromos autók 80 százalék körüli részesedésére számít Európában. Ennek keretében 2026-ig tíz új elektromos modell érkezik a piacra, köztük egy 25 ezer euró alatti tisztán elektromos Volkswagen - amely március 15-én az ID. 2all tanulmányként tartotta világpremierjét.
Amint Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója a 2022-es mérleg közzétételekor hangsúlyozta: "Sikerrel vezettük át 2022-ben a Volkswagen márkát egy operatív szempontból nehéz körülmények jellemezte időszakon, ugyanakkor stratégiai szinten is elvégeztük a házi feladatunkat. A vállalat felkészült az átalakulás évtizedére, stratégiánkat pedig következetesen és tempósan hajtjuk végre."
Továbbra is egyértelműen a költséghatékonyság a középpontban
Optimalizált modell- és árpolitikájával a márka csökkenő kiszállításai ellenére is 74 milliárd euró éves árbevételt (a megelőző évben*: 68 milliárd euró) produkált. Ugyancsak tovább erősödtek a márka pénzügyi alapjai, a "tiszta" ("Clean") nettó pénzforgalom pedig 1,9 milliárd euróra javult (0,3 milliárd euró*) 2022 folyamán. A kedvező pénzügyi eredményhez egyebek mellett az állandó és az értékesítési költségek optimalizálása is hozzájárult.
Patrik Andreas Mayer, a Volkswagen márka igazgatótanácsának a pénzügy területéért felelős tagja kiemelte: "Az elmúlt üzleti évet óriási geopolitikai bizonytalanságok, meredeken emelkedő nyersanyag- és energiaárak, a beszállítói láncok zavarai és a világjárvány Kínában tapasztalható negatív hatásai határozták meg. A költségek csökkentésére és az eredmény növelésére irányuló intézkedéseink sikeresnek bizonyultak, és e nehéz környezetben is erős eredményhez vezettek."
Az észak- és dél-amerikai régiók jelentősen hozzájárultak az eredményhez
Továbbra is eredményesnek bizonyult a jövedelmezőség növelése a globális régiókban. Patrik Andreas Mayer: "Az Észak- és Dél-Amerikában zajló, továbbra is igen kedvező folyamatok is támogatták a márka éves eredményét." A Volkswagen jelentős növekedési potenciált lát itt, illetve más régiókban, aminek oka a kifejezetten e piacokra kialakított termékportfólióban és a helyi gyártásban rejlik. Észak-Amerikában és az Amerikai Egyesült Államokban a tervek szerint 2030-ra már legalább öt százalékra duplázódik a piaci részesedés. Ennek érdekében 2027-ig a Volkswagen mintegy ötmilliárd eurót kíván beruházni az elektromos mobilitás és a digitalizáció területein, Dél-Amerikában pedig a piaci részesedés további növelésére és az elektromos mobilitás felé vezető átalakulás elindítására 2026-ig egymilliárd eurós ráfordítás szerepel a tervekben. Az ID.-modellek első piaci tesztjei már tartanak Dél-Amerikában.
Gyorsítja elektromos offenzíváját a Volkswagen
Mintegy 330 ezer jármű értékesítésével a vállalat a megelőző évhez képest globálisan 23,6 százalékkal növelte tisztán elektromos modelljei globális eladásait 2022-ben. A Volkswagen most tovább gyorsítja az elektromos mobilitás felé zajló átállását, így 2030-ra tíz Európában értékesített autóból már nyolc is tisztán elektromos hajtású lesz. Szintén az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) részarányának bővítése a cél Észak-Amerikában, ahol 2030-ra 55 százalékos részesedést irányoztak elő. A Volkswagen emellett 2026-ig tíz új BEV-modelljével jelenik meg a piacon. Az ID.3 második generációja és a sportos ID.3 GTX, valamint a hosszú tengelytávolságú ID. Buzz és az ID.7 zászlóshajó formájában rövidesen négy új elektromos modell érkezik. A kisautók kategóriáját képviselő ID. 2all tanulmánymodelljével pedig a Volkswagen már ma konkrét kitekintést kínál az első mindenkinek szánt, 25 ezer euró alatti alapárú elektromos Volkswagen modellre. Ezzel az elektromos mobilitás a márka kínálatában minden volumenszegmensben megjelenik, a Volkswagen így a legszélesebb e-portfóliót kínálhatja versenytársaihoz viszonyítva - a belépőszintű e-autótól egészen az ID.7 elektromos limuzinig.
Nagyobb kapacitás e-autók számára a Volkswagen gyáraiban
Ezzel párhuzamosan gőzerővel halad a Volkswagen márkánál a gyártás átalakítása is. A nyáron teljes egészében e-mobilitásra átálló emdeni üzemben az ID.4 mellett az ID.7 is készül majd. Wolfsburgban pedig ősztől az ID.3 új generációja is legördülhet a szerelőszalagról. Főüzeme átalakításába 2025 elejéig mintegy 460 millió eurót invesztál a vállalat. A zwickaui és drezdai üzemeket már teljesen átalakították, az amerikai egyesült államokbeli Chattanoogában pedig tavaly kezdődött meg az ID.4 gyártása.
Jelentős megrendelésállomány és új, gazdaságos belső égésű motoros modellek 2023-ban
Az új e-modellek mellett Észak-Amerikában az Atlas, Brazíliában a Virtus, ezeken túl pedig a Tiguan és a Passat új változatai formájában további olyan vonzó és különösen gazdaságos, belső égésű motorral szerelt termékek is piaci bevezetés előtt állnak 2023-ban, amelyek az adott régiók vásárlói igényeihez igazodnak. A Volkswagen Személyautók márka világszerte 4,6 millió járművet szállított ki 2022 folyamán. A beszerzési nehézségek következtében az eladások kismértékben, 2,2 millió darabra (előző évben: 2,3 millió darab) csökkentek az elmúlt üzleti év során. A kiszállítások és az eladások közötti különbség elsősorban abból adódik, hogy a kínai járműgyártó vegyesvállalatok nem tartoznak a Volkswagen Személyautók márkához.
Az elektromos és a belső égésű motorral szerelt autók iránt egyaránt változatlanul nagy keresleti mutatkozik, az összes hajtástípust figyelembe véve a megrendelésállomány jelenleg egyedül Európában több mint 660 ezer járművet tesz ki, köztük csaknem 100 ezer tisztán elektromos ID.-modellel. Jelenleg a megrendelt járművek gyors legyártása és kiszállítása az elsődleges feladat.
Kilátások
A Volkswagen tisztán elektromos járművei kiszállításának további jelentős növelését
tervezi a jelen üzleti év során. Patrik Andreas Mayer pénzügyi igazgató így
fogalmazott: "Óvatos optimizmussal arra számítunk, hogy a beszállítói helyzet
stabilizálódik az év folyamán, emellett következetesen dolgozunk
költségpozíciónkon." Mayer szerint azonban a jelenlegi évet az ellátás, a
nyersanyag- és energiaárak, valamint a geopolitikai helyzet tekintetében várhatóan
továbbra is komoly kihívásokkal teli környezet jellemzi majd. A gazdasági
bizonytalanságok és a tovább növekvő költségnyomás következtében a Volkswagen márka
módosítja 2023-ra vonatkozó előrejelzését, és négy százalékot meghaladó értékre
várja a különleges tételek előtti operatív hozamarányt.
Amint Thomas Schäfer kiemelte, a Volkswagen termékek sorával készül: "Az ügyfelek Volkswagen modellek teljeskörű kínálatának örülhetnek majd". Amint elmondta, noha a 2023-as év továbbra is kihívásokkal teli, "nem térünk el koncepciónktól, hanem következetesen megvalósítjuk a Volkswagen márkára és a volumenmárka-csoportra vonatkozó tervünket".