"Ha az autó egyre inkább elektromos hajtású szoftvertermékké válik, fejlesztésének is minden dimenziójában át kell alakulnia. A komponensek helyett immár a rendszerek és a funkciók szerint kialakítva folyamatainkat és szervezetünket, még szorosabban hálózatba kapcsolt és hatékonyabb szervezetté tesszük a TD részlegét - azaz "Hardware First' helyett immár 'Software First'. Ezzel 25 százalékkal rövidíthetjük a fejlesztési időt, vagyis a jövőben az alapszoftver-architektúra elkészültétől számítva az eddigi 54 helyett már 40 hónap alatt születhetnek meg az egyes járműprojektek" - fejtette ki Thomas Ulbrich, a Volkswagen igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. "A wolfsburgi Campus Sandkamp fejlesztőközpont formájában idén már a külvilág számára is láthatóvá válik az átalakulás. Ennek során 800 millió eurós beruházással a világ legmodernebb autófejlesztő központjává alakítjuk a Campus Sandkamp létesítményét, egyértelművé téve: a TD tovább gyorsítja a Volkswagen technológiai vállalattá történő átalakulását" - folytatta Thomas Ulbrich.
A rendszertervezés mintegy 25 százalékkal rövidíti a fejlesztési
folyamatot
A járművek mind széleskörűbb hálózatba kapcsolása és a
digitális ökoszisztémába tervezett, harmonikus integrációja, valamint a
felhasználói élmény (User Experience) következetes középpontba állítása a
fejlesztési folyamat újszerű kialakítását teszi szükségessé. A járműfejlesztés
kiindulópontjául az ügyféligényekre összpontosító, új funkciók szolgálnak, az új
fejlesztési folyamat ezért a jövőben komponensek helyett funkciókra és rendszerekre
irányul majd. Ez az úgynevezett rendszertervezés (Systems Engineering), amelyet
különösen olyan összetett fejlesztési projekteknél alkalmaznak az iparban, mint
például a repülőgépgyártás. A kilencvenes években még elsősorban
alkatrész-orientált módon fejlesztették az autókat, a funkciók számának
növekedésével és az elektronika térnyerésével azonban a kétezres évek elejétől
egyre fontosabb szerephez jutott a hálózatba kapcsolás. Jelenleg és a jövőben már a
teljes vásárlói ökoszisztéma egyik rendszerének kell tekinteni az autót, amely
zökkenőmentesen kommunikál a járművön kívüli összes rendszerrel. Ennek érdekében a
különböző területek szakemberei már korai szakaszban tisztázzák a vonatkozó
követelményeket és kölcsönös összefüggéseket, egyben gondoskodnak a rendszerek és
komponensek megfelelően illeszkedő konfigurációjáról és konstrukciójáról, hogy
mindezen funkciók harmonikusan kapcsolódhassanak egymáshoz. Az agilis
munkamódszerekre fordított fokozott figyelem mellett a Volkswagen így 25
százalékkal csökkentheti a fejlesztési időt, s a jövőben az eddigi 54 helyett már
40 hónap alatt születhetnek meg az egyes járműprojektek. A termeléssel folytatott
szoros együttműködés révén a TD jelentősen hozzájárul a folyamatoptimalizált
gyártáshoz, a cél pedig a járművenkénti tíz órás gyártási idő megvalósítása.
Célzott képzéssel erősített jövőbeni szaktudás
A TD
hálózatba kapcsolt, rendszer- és funkcióorientált fejlesztési folyamatokra
tervezett átszervezésével a Volkswagen célzottan kíván munkatársai képzésébe
invesztálni, így készítve fel őket a digitális korszakra. Több száz dolgozó máris
sikerrel képezte tovább magát új szakmai területeken a TD keretein belül, akiket
több ezren követnek majd az elkövetkező évek során. Ennek megfelelően 2030-ra már
nagyjából négyezren szerezhetnek képesítést alapvetően új munkaköri profilokra
(Re-Skilling), míg további hat-nyolcezren széleskörű képzésben részesülhetnek
(Up-Skilling). Az oktatási ajánlatok kínálata a készségek célzott bővítését
szolgáló, rövidebb tanulási egységektől egészen a nagyszabású átképzésekig
terjedhet. Jelenleg a leghosszabb oktatási programok időtartama akár a 180 napot is
elérheti, olyan új tevékenységi területeket nyitva meg a munkatársak előtt, mint
például a fémipari szakmunkásból járműtechnikai üzembe helyezett szakemberré
képzés. A Volkswagen ezzel vonzó munkahelyek kialakításának feltételeit teremti
meg, hosszú távon biztosítva a foglalkoztatást wolfsburgi termelési helyszínén.
Campus Sandkamp - a fejlesztés jövője
A Volkswagen 800 millió eurót invesztál Campus Sandkamp létesítményébe az
elkövetkező öt év során. Az új, korszerű fejlesztőközpont mércéül szolgálhat majd a
járműfejlesztésben, a projektház és az integrációs központ több mint 4000
munkahelyével pedig iránymutató projektként szolgálhat a Volkswagennél a munka
jövője tekintetében. A projektház egy fedél alatt fogja össze a formatervezés, a
koncepciófejlesztés, a felhasználói élmény, a termékstratégia, a modellsorozatok és
a műszaki projektmenedzsment szakterületeit, valamint a beszerzés, a pénzügy, a
gyártástervezés, a minőségbiztosítás és az értékesítés projektmunkatársait. Az
integrációs központ rövid és hatékony koordinációs és döntési folyamatokat biztosít
az egyes karok között. Innovatív teszt- és szimulációs infrastruktúrájával,
valamint nyílt kialakítású együttműködési területeivel optimális környezetet kínál
az aktív rendszertervezéshez (Systems Engineering). Újszerű és agilis fejlesztési
módszereivel és modern munkakörnyezetével a TD úttörő szerepet vállal a Volkswagen
átfogó átalakításában.
A jövő elektromos platformja (SSP) és következetesen szoftverközpontú
megközelítés alkotja a jövő mobilitásának alapjait
Gyorsabb
fejlesztési folyamatokkal, következetesen az ügyféligényekre összpontosítva és
munkaereje célzott képzésével készül a Műszaki Fejlesztés részlege a jövő
mobilitására - illetve teremti meg a feltételeket a Trinity formájában egy
színvonalas, tisztán elektromos és teljes mértékben hálózatba kapcsolt jármű
kifejlesztéséhez, amely zökkenőmentesen integrálható a digitális ökoszisztémába.
Ennek érdekében a Volkswagen szakemberei az SSP (Scalable Systems Platform) révén
már a vállalatcsoport jövőbeli platformján dolgoznak, amely az elektromos korszak
erőteljes és jól skálázható platformjaként szolgálhat. A Volkswagennél 2026-ban, a
Trinity projekt során alkalmazzák első ízben, hosszabb távon pedig az MEB és a PPE
elektromos platformokat is egyesítheti. Ezzel az SSP szolgálhat majd az összes
márka és modell, azaz a vállalatcsoport több mint 40 millió járművének műszaki
alapjául, ily módon a Volkswagen megszilárdíthatja "platform-bajnoki" pozícióját.
Amint az MEB már most is, úgy az SSP is nyitott lesz a külső szolgáltatók számára,
miközben a jármű teljes hálózatba kapcsolását is lehetővé teszi ökoszisztémájával,
egyaránt megteremtve a teljes mértékben automatizált vezetés (4. szint) és az új,
használatalapú üzleti modellek feltételeit. A Digitális életciklus-menedzsment
(Digital Lifecycle Management; DLCM) segítségével a Volkswagen modelljei a jövőben
kiszállításukat követően is naprakészek maradhatnak, az ügyfelek pedig mindenkor
frissen aktualizált autóval közlekedhetnek. Volumengyártóként a Volkswagen sokak
számára megfizethetővé teszi e fejlődést, az olyan technológiák pedig, mint a
Távoli szoftverfrissítés (Over-the-Air Updates; OTA) és az Igény szerint
aktiválható funkciók (Functions on Demand; FoD), már ma is megfelelnek ezen
elvárásoknak.
ACCELERATE stratégiájával a Volkswagen márka már idejekorán és következetesen készül az autóipar mélyreható változásaira. 2026-ig a márka mintegy 18 milliárd eurót invesztál az elektromos mobilitás, a hajtásrendszerek hibriddé alakítása, illetve a digitalizálás jövő szempontjából meghatározó szakterületeibe. Globális elektromos offenzívája keretében a Volkswagen 70 százalék fölé tervezi emelni európai eladásaiban a tisztán elektromos modellek részarányát, míg az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában 50 százalék feletti elektromos arányt kíván elérni ugyanezen időszak alatt. Ennek érdekében a Volkswagen évente legalább egy új BEV-modellel jelenik meg a piacon, a cél pedig a modellpaletta teljes elektromossá alakítása. Legkésőbb 2050-re a Volkswagen mérleg szerint klímasemlegessé kíván válni, emellett a jövő további jelentős témaköreiben is gyorsít: egyaránt alapvető jelentőségű szakterületévé lép elő a szoftverek járműves integrációja és a digitális ügyfélélmény. Adatalapú üzleti modelljeivel a Volkswagen új vásárlói célcsoportokat kíván megszólítani, illetve további bevételi forrásokat szeretne megnyitni, emellett 2030-ra sokak számára elérhetővé teszi az automatizált vezetést - tovább erősítve a hosszú távon fenntartható mobilitás legvonzóbb márkájaként kialakított imázsát.