Thomas Schmall, a vállalatcsoport igazgatótanácsának a technika területéért felelős tagja (jobbra) és Frank Blome, az akkumulátorcella és akkumulátorrendszer üzletág vezetője (balra) nyitja meg a salzgitteri Center of Excellence (CoE) új akkumulátor-laboratóriumait
"Az új, legkorszerűbb laboratóriumokkal fejlesztési, folyamat- és gyártási
szakértelmünket bővítjük az akkumulátorcella, vagyis elektromos járművek 'szívének'
szakterületén. A Volkswagen salzgitteri termelési helyszíne jól mutatja, hogyan
alakítható át sikeresen a német autóipar a hagyományos hajtásrendszerekről az
elektromos mobilitásra. Élvonalbeli kutatást telepítünk ide, s az iparág
úttörőjeként már a holnap munkahelyeit teremtjük meg" - hangsúlyozta Thomas
Schmall, a Volkswagen AG igazgatótanácsának a technika területéért felelős tagja,
egyben a Volkswagen Group Components igazgatótanácsának elnöke. Utóbbi vállalat az
egyes márkákon átívelően felel a konszernen belül az Akkumulátor- és
Töltéstechnikai Ütemterv (Battery and Charging Technology Roadmap) végrehajtásáért,
amelyet a 2021 márciusában rendezett "Power Day" alkalmával mutattak be. Az
akkumulátorok és a töltés jövőbemutató technikái a vállalatcsoport NEW AUTO
stratégiájának kulcsfontosságú területeiként kerültek júliusban ismét az érdeklődés
középpontjába.
"A laboratóriumok megnyitásával elérkeztünk a következő stratégiai mérföldkőhöz, s
mostantól minden erőnkkel saját akkumulátorcella-gyártásunk előkészületein
dolgozunk" - emelte ki Thomas Schmall. Az új egységesített akkumulátorcella a
tervek szerint 2025-től készülhet majd a salzgitteri gigaüzem gyártósorán a
járművek piaci volumenszegmense számára. 2030-ra a Volkswagen Csoport összesen 240
GWh kapacitással már hat akkumulátorcella-gyárat tervez partnereivel közösen
működtetni Európában. Salzgitterben 40 GWh éves kapacitással készülhetnek a jövőben
cellák. Az új egységesített akkumulátorcellával különböző szinergialehetőséget is
ki kívánnak használni, akár 50 százalékkal mérsékelve az
akkumulátorköltségeket.
Stephan Weil, Alsó-Szászország miniszterelnöke így fogalmazott: "Ha jelenleg
valamely termelési helyszínen különösen is jól megfigyelhető, mit jelent az
'autóipar átalakulása', az Salzgitter. Évtizedeken át autók millióit látta el a
Volkswagen az itt készült motorokkal, a mind széleskörűbb elektromossá alakítás
következtében azonban már következetesen zajlik e helyszín fokozatos átállása az
akkumulátorcellák jövőközpontú és előremutató gyártására. A jövő autóiparának szíve
immár elektromos - és Alsó -Szászországban dobog."
A teljes vállalatcsoportra kiterjedően a salzgitteri kompetenciaközpont felel az
elektromos autók akkumulátorcelláinak anyagvizsgálataiért, jóváhagyási
vizsgálataiért, minőségbiztosításért és sorozatgyártás-ellenőrzéséért. Jelenleg a
salzgitteri Akkumulátorcella Center of Excellence (CoE) mintegy 500 munkatársa
közül mintegy 160 dolgozik a cellafejlesztésben. 2022 végére a tervek szerint már
több mint ezer főre bővül a CoE kollektívája, akik közül nagyjából 250 szakértő
foglalkozik majd a megfelelő cellaalapanyagok és -formátumok kutatásával,
elemzésével és fejlesztésével.
Az új laboratóriumok - kezdetben 2500 négyzetméter alapterületen - akár 200
különböző elemzőeljárással, valamint új módszerek kifejlesztésével tesznek lehetővé
széleskörű akkumulátorcella-vizsgálati programokat. "A jövőben egyaránt születnek
Salzgitterben fejlesztések a ma és a holnap akkumulátorcellái számára" - magyarázta
Frank Blome, az akkumulátorcella és akkumulátorrendszer üzletág vezetője. "Korszerű
felszerelésükkel az új laboratóriumok Európa legmodernebb létesítményei közé
tartoznak az akkumulátorcellák kutatásának szakterületén."
Az akkumulátorcellákat itt a legkorszerűbb technikák alkalmazásával vizsgálják részletesen, például a világ kevés pásztázó elektronmikroszkópjainak egyike is rendelkezésre áll Salzgitterben a lítium kimutatására. A további berendezések között szerepel egy magas fokon automatizált vizsgálóállomás is, amellyel a gyors feltöltések és kisütések során tesztelhető a cellák teljesítőképessége és öregedési folyamata. Az eljárásban egyebek mellett olyan cellák is szerepelnek, amelyek mindössze 12 perc alatt 5-ről 80 százalékig is feltölthetők.
A gyártási, elemzési és vizsgálati adatok intelligens összevezetésének köszönhetően a fejlesztési folyamatok különösen hatékonyan működhetnek. A tökéletes együttműködés érdekében a laboratóriumokat négy területre osztották fel:
Az akkumulátorcella-fejlesztő laboratóriumban az új anyagok alkalmasságát értékelik, valamint az alkalmazott vegyi és elektróda-anyagokat, illetve a különböző folyamatokat fejlesztik. Az ígéretes újdonságok közvetlenül a szomszédos kísérleti gyártósorra kerülnek, ahol kis sorozatban el is készülhetnek.
Az analitikai laboratóriumban a kutatók vetélytárs-elemzéseket és minőségbiztosítási feladatokat végeznek.
A környezetvédelmi és biztonsági laboratóriumban hat speciális kamrában tartóssági vizsgálatnak vetik alá az akkumulátorcellákat, például elektromos, termikus és mechanikai terhelésnek téve ki őket. Itt új vizsgálati módszereket is kutatnak.
Az elektromos vizsgálóállomáson mindenfajta formátumú és teljesítménykategóriájú, laboratóriumi, illetve sorozatgyártású cellát mérnek, valamint tesztelnek teljesítményére, öregedési folyamatainak jeleire és hosszú távú tartósságára.
"Itt fejlesztik a Volkswagen Csoport egyik legfontosabb jövőbeni technológiáját. A Akkumulátorcella Center of Excellence (CoE) teljes tevékenysége azt szolgálja, hogy a vállalatcsoport minden márkája ügyfeleinek a lehető legnagyobb hatótáv és töltőteljesítmény, illetve legmagasabb fokú hosszú távú fenntarthatóság és biztonság jellemezte elektromos modellek állhassanak rendelkezésükre" - fejtette ki Frank Blome.