A piacok élénkülésével magas vásárlói kereslet mutatkozott a Csoport vonzó modellkínálatára. Ennek eredményeként az ügyfelek részére átadott járművek száma 27,9%-kal 5,0 millióra nőtt a korábbi, a világjárvány hatásai miatt gyengébb évhez képest (3,9 millió értékesített járművel). Az árbevétel még ennél is jelentősebb mértékben, 34,9%-kal 129,7 milliárd euróra nőtt (96,1 milliárdról). A működési eredmény 11,4 milliárd euró volt (2020 első felében a speciális tételek nélkül -0,8), messze meghaladva az előző évi 10 milliárd eurót (speciális tételek nélkül) a válság előtti 2019-es évben. Az árbevétel‑arányos működési nyereség stabil, 8,8 százalékos volt (2020 első felében speciális tételek nélkül: -0,8). A magasabb bevételek elsősorban a megnövekedett járműértékesítésnek, a termékkínálat és az árak javulásának, valamint a nyersanyag‑fedezeti ügyletek értékelése pozitív hatásainak köszönhetőek. Az egyszeri, 0,7 milliárd eurós szerkezetátalakítási költségek negatív hatást gyakoroltak a teljesítményre. A folyamatban lévő fix költségű programok aktívan folytatódtak. Az Autóipari divízió kiemelkedően magas korrigált nettó cash flow értéket generált 12,3 (-2,3) milliárd euróval, így ismét bizonyította üzleti modelljének kiemelkedő hatékonyságát. A divízió nettó likviditása magas szintet jelentő 35,0 milliárd euróra emelkedett tovább. A Navistar felvásárlását és az ügylet pénzügyi hatásait az adatok nem tartalmazzák. Az idei év első félévében tapasztalt kiemelkedően jó üzleti teljesítmény eredményeként a Volkswagen Csoport az árbevétel‑arányos működési nyereséget érintő prognózisát a teljes 2021-es évet illetően 0,5 százalékkal, 6,0-ról 7,5%-ra emelte.
Herbert Diess, a Volkswagen Csoport vezérigazgatója elmondta: "mind operatív, mind stratégiai szempontból tartjuk a felgyorsult tempót. Az idei év első felében elért rekorderedmény egyértelműen bizonyítja a márkáinkban rejlő potenciált, valamint a termékek vonzerejét. A prémium szegmens - csakúgy, mint a finanszírozási ajánlatok - kiemelkedően jól, kétszámjegyű megtérüléssel teljesített. Elektromos járműveink térhódítása újabb lendületet vesz, az elkövetkező hónapokban pedig tovább növeljük annak ütemét. Emellett pedig új Csoport-stratégiánk, a NEW AUTO mentén átalakítjuk a vállalatot, így a jövőben növelhetjük a nyereségalapot. Ezáltal felkészíthetjük a Volkswagent a mobilitás új világában való vezető szerep betöltésére."
Arno Antlitz, a Volkswagen Csoport pénzügyi igazgatója hozzátette: "a Volkswagen Csoport első félévben nyújtott pénzügyi teljesítménye lebilincselő módon támasztja alá a vállalat stabilitását. Hat hónap elteltével az árbevétel‑arányos működési nyereségünk 8,8% százalék volt. Különösen a második negyedév volt kivételesen erős. A vállalat nettó cash flow-ja, 10,2 milliárd euró szintén jelentős eredmény, melyet jelentős jövőbeli befektetéseink mellett értünk el. Sikeresen megfékeztük a félvezetőket érintő alkatrészhiány okozta hatásokat, ugyanakkor valamivel jelentősebb hatásokra számítunk a harmadik negyedévben. Mindettől függetlenül az idei évre vonatkozó üzleti teljesítményünk értékelése javult, így növeltük prognózisunkat."
Üzleti működésünk továbbra is stabil
Az év első felében a Volkswagen Csoport jelentősen, 27,9 százalékkal, 5 millió járműre növelte nemzetközi szállításait az előző év azonos időszakához képest, amely időszakra hatást gyakorolt a koronavírus járvány. A személygépkocsik globális piacát tekintve részesedésünk enyhén, azaz 0,2 százalékponttal 12,6 százalékra csökkent ugyanebben az időszakban. Miközben a Csoport jelentősen növelte piaci részesedését európai és észak-amerikai hazai piacain, a közelmúltban a félvezetőket érintő hiány következményeként visszaesést tapasztalt legnagyobb egységes piacán, Kínában.
A terveknek megfelelően a Csoport tovább növelte sikeres elektromos jármű offenzívájának ütemét. Június végéig világszerte összesen 171 000 tisztán elektromos jármű (BEV modell) szállítása fejeződött be, ez több mint kétszer annyi járművet jelent az előző évi időszakhoz képest (+165%). Miután a vállalat az első negyedévben az ügyfelek részére 60 000 BEV járművet szállított le, a terveknek megfelelően a szállított járművek száma a második negyedévben jelentősen, 111 000 járműre emelkedett. A modulrendszerű elektromos hajtáskoncepció (MEB) alapján működő járművek az összes BEV modell eladás több mint 60 százalékát tették ki a második negyedévben. A kibővített modellkínálatnak köszönhetően a BEV járművek felfutása tovább fog gyorsulni az év során. A Csoport szisztematikusan növelte hálózatról tölthető hibrid (PHEV) modelljeinek portfólióját is, melyekre magas az ügyfélkereslet. Az év első felében összesen 171 000 PHEV jármű szállítására került sor, több mint háromszor annyira, mint egy éve ugyanebben az időszakban (ez 204%-os növekedést jelent).
A prémium márkák, úgymint az Audi és a Porsche kifejezetten jól teljesítettek, így rekordmennyiségű szállítást könyvelhettek el az első félévben, valamint kétszámjegyű árbevétel‑arányos működési nyereséget is, előbbi 10,7, utóbbi 17,6 százalékkal. A Volkswagen finanszírozási ajánlatai is kiemelkedően jól teljesítettek, több mint megduplázva a működési eredményt egyik évről a másikra, 2,3 milliárd euróra. Emellett pedig a vállalat előnyt kovácsolt jelentős használtautó tevékenységéből és a kockázati költségek pozitív alakulásából is.
A megnövekedett járműértékesítésnek és a magasabb árrésű modellek iránti nagyobb keresletnek köszönhetően a Csoport árbevétele jelentősen, 34,9 százalékkal 129,7 (96,1) milliárd euróra nőtt. A működési eredmény 11,4 milliárd euró volt (2020 első felében a speciális tételek nélkül -0,8), messze meghaladva az előző évi 10,0 milliárd eurót (speciális tételek nélkül) a válság előtti 2019-es évben. Az árbevétel‑arányos működési nyereség tehát stabil, 8,8 százalékos volt. A magasabb bevételek elsősorban a megnövekedett járműértékesítésnek, a termékkínálat és az árak javulásának, valamint a nyersanyag‑fedezeti ügyletek értékelése pozitív hatásainak köszönhetőek. Az MAN egyszeri, 0,7 milliárd eurós szerkezetátalakítási költségei negatív hatást gyakoroltak a teljesítményre. A folyamatban lévő fix költségű programok aktívan folytatódtak.
Az adózás előtti és az adózott eredmény szintén jelentősen, 11,2 (-1,4) milliárd, illetve 8,5 (-1,0) milliárd euróra nőtt. Az elsőbbségi részvényenkénti nyereséget illetően így stabil 16,20 eurót (-2,33) realizálhattunk.
Autóipari divízió: kiemelkedő cash flow teljesítmény, a nettó likviditás ismét javult
A stabil üzleti tevékenység és a költségcsökkentő intézkedések továbbra is pozitív hatást gyakoroltak az üzleti teljesítményre. Az autóipari divízió nettó cash flow-ja kiemelkedően magas, 10,2 (-4,8) milliárd euró volt. Az egyesülésekkel és felvásárlásokkal, valamint a dízel szegmens készpénz‑kiáramlásával korrigált nettó cash flow stabil 12,3 (-2,3) milliárd eurót tett ki. Így kb. 80%-kal magasabb értéket mutatott, mint a válság előtti 2019-es évben. Az Autóipari divízió nettó likviditása szintén pozitív növekedést mutatott, és nagyon stabil szintre, 35,0 milliárd euróra emelkedett. Az első negyedév végén ez az érték 29,6 milliárd eurót tett ki. A Navistar felvásárlását és az ügylet pénzügyi hatásait az adatok nem tartalmazzák.
A kutatási‑fejlesztési (K+F) költségek 7,7 (6,7) milliárd euróra emelkedtek az új modellekre és technológiákra, valamint szoftverekre irányuló, szükséges jövőorientált beruházásoknak köszönhetően. Ennek ellenére a K+F arány az idei évben jelentős mértékben 7,2%-ra esett vissza a tavalyi 8,7%-os adathoz képest, mely a világjárvánnyal összefüggő alacsony árbevételnek volt betudható. A befektetési fegyelem javítása és a Csoport szinergiáinak nagyobb mértékű kihasználása jelentős előrelépést eredményezett a tőkeberuházások terén. Ez a mutató az előző évi időszakhoz képest 8,5 százalékkal, 3,8 (4,1) milliárd euróra csökkent. Ennek eredményeként a capex mutató jelentősen, 3,5 (5,4) százalékra esett vissza, ami a válság előtti, 2019‑es megfelelő negyedév szintjénél (4,9 százalék) jelentősen alacsonyabb érték.
2021. évi kilátások
A 2021 első felében tapasztalt üzleti teljesítmény alapján a Volkswagen Csoport az alapvető teljesítménymutatókra vonatkozó előrejelzésének nagy részét módosítja.
A félvezetők ellátásában tapasztalható kimaradások és hiányok felerősödtek az iparágban. Az ennek eredményeként bekövetkező kedvezőtlen hatás az év második felében várható. Ebből következően a Csoport előrejelzéseit csökkentve arra számít, hogy - a Covid19 járvány sikeres visszaszorítását feltételezve - 2021‑ben az ügyfelek részére történő szállítások jelentősen megemelkednek az előző évhez képest, folyamatos kihívásokkal teli piaci körülmények közepette. A kihívások elsősorban a gazdasági helyzetből, a verseny intenzitásának növekedéséből, az áru- és devizapiacok ingadozásából, az ellátási láncok biztosításából és a kibocsátásokkal kapcsolatos szigorúbb követelményekből erednek. A Volkswagen Csoport 2021‑es árbevétele várhatóan lényegesen magasabb lesz az előző évinél. A működési eredményt tekintve a Csoport 6,0-7,5 százalék közötti árbevétel-arányos működési nyereséggel kalkulál 2021‑ben.
Az Autóipari divízióban a nettó cash flow várhatóan jóval erőteljesebben fog emelkedni az előző évhez képest, a dízel szegmensben alacsonyabb készpénz‑kiáramlással, valamint az egyesülések és felvásárlások jelentősen nagyobb hatásaival kalkulálva, ami a nettó likviditás igen jelentős növekedéséhez vezet. A tervek a Volkswagen Csoport jelenlegi szerkezeti felépítésén alapulnak. A Volkswagen Csoport előrejelzése nem tartalmazza a Navistar International Corporation összes forgalomban lévő részvényének megszerzését, valamint a működés eredményére, a pénzügyi helyzetre és nettó eszközökre gyakorolt hatásokat.