Az innovációs készség, a technológiai szakértelem, a sebesség és a méret mind
jelentőséget nyer a jövőben. A Volkswagen Csoport tervei szerint tovább növeli
részesedését az elektromobilitás piacán, és ebben segítségünkre lesz, hogy
platformjainkat globálisan tudjuk méretezni - mondta Diess. Megerősítette azon
meggyőződését, hogy a következő évtized során az e-mobilitás az egyetlen járható út
a közúti szén-dioxid-kibocsátás érdemi csökkentésére. Ehhez kapcsolódóan
megemlítette az Európai Bizottság által nemrégiben előterjesztett terveket is.
"Célunk, hogy a világ piacvezetője legyünk elektromos gépjárművek területén" -
jelentette ki Diess.
Erős első félév 2021-ben
2021 első hat hónapja során a Volkswagen Csoport a COVID-19 járvány
és a félvezetők globális hiánya ellenére is jelentős haladást ért el: június végére
látványosan - 27,9 százalékkal - növekedtek a járműátadások az előző év mintegy
ötmilliós mennyiségéhez képest. A Csoport folytatta sikeres elektromos
offenzíváját: 170 939 tisztán elektromos járművet adott át az első hat hónap
alatt. Ez több, mint kétszerese az előző év azonos időszakában teljesített
értéknek. Herbert Diess: "az első félév során a Volkswagen Csoport 26 százalékos
piaci részesedésével több elektromos járművet adott el Európában, mint bármely
másik vállalat." Fő piacain - Kínában és az Egyesült Államokban - összpontosított
saját gyártásának köszönhetően a Volkswagen meggyőződése, hogy továbbra is
világszerte jól pozicionált az elektromobilitás villámsebes felfutásához.
"Feltételezzük, hogy az e-mobilitás és a belsőégésű motoros jármű-üzletágunk árrése
két-három éven belül azonos szinten lesz. A novemberben esedékes éves tervezési
ciklusra készülve a Csoport 7-8 százalékról 8-9 százalékra emelte a 2025. évre
tervezett működési nyereséghányadát.
A Volkswagen Csoport pénzügyi teljesítménye már így is számottevően javult 2021
első félévében: Az előzetes adatok alapján a vállalat magas,
11 milliárd euró körüli működési eredményre számít az első félévben. Az
autóipari divízió nettó pénzforgalma várhatóan 10 milliárd euró körül
alakul.
A javasolt osztalék változatlan
Az Igazgatótanács és a Felügyelőbizottság által az éves közgyűlés
elé terjesztett javaslat értelmében a 2020-as pénzügyi évben 4,80 euró osztalék jár
törzsrészvényenként és 4,86 euró elsőbbségi részvényenként. Ez megegyezik a 2018.
és 2019. pénzügyi év szintjével. A COVID-19 járvány következtében a sikeres 2019.
pénzügyi évről fennmaradó nettó eredményből tavaly 855 millió eurót átvittek a
2020. pénzügyi évre.
A Felügyelőbizottság továbbá az éves közgyűlésen benyújtotta az Igazgatótanácsnak
jóváhagyásra az új javadalmazási rendszerről szóló terveket. Ezt a 2020-as pénzügyi
évben felülvizsgálták, és 2021. januártól már érvényben van. Az egyéb kiigazítások
mellett tartalmazza a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG)
célkitűzések végrehajtását. A Volkswagen Csoport ezáltal külön kiemeli a
dekarbonizáció és a nagyobb fokú fenntarthatóság iránti elköteleződését.
A Volkswagen Csoport egyik erőssége a sikeres márkái
A Prémium márkacsoportban az AUDI
vezető márkaként jelentős működési eredményre tett szert, és 2021 első félévében
rekordszámú átadást teljesített. A hangsúly a modellportfólió elektromossá
alakítására és digitalizációjára került. Herbert Diess: "Nincs még egy olyan
prémium kategóriájú gyártó, amely hasonló hatótávolságú elektromos járműveket
kínál." Az AUDI továbbra is ebbe az irányba kíván fejlődni, egyéb kezdeményezések
mellett, mint például a csúcstechnológiai Artemis-projekt. "Az AUDI ismét a Csoport
csúcstechnológiájának fejlesztésén dolgozik" - húzta alá Diess. Ezeket a
Bentley-nél is alkalmazzák majd. Hozzátette, hogy a brit
luxusmárka bevonása a Prémium márkacsoportba a Lamborghini és a
Ducati mellé lehetővé teszi, hogy az AUDI-technológiát még
magasabb árszegmensbe pozicionálják, így előnyt kovácsoljanak a nagyobb
méretgazdaságosságból.
A Volumen márkacsoportban vezető márkaként a
Volkswagen elhivatottan dolgozik portfóliója elektromossá
alakításán és a digitalizáción, az ACCELARATE stratégiájának keretében. A márka
arra törekszik, hogy 2025-re globális piacvezetővé váljon az akkumulátoros
elektromos járművek volumenszegmensében. A tisztán elektromos ID. nagy családjába
tartozik az ID.3, ID.4, ID.52 és ID.63 modell, jövőre pedig
az ID. BUZZ2 is - így ebben az iparági szegmensben a legátfogóbb
termékportfóliót alakítja ki. Diess a következőket mondta a márka szerepéről: "a
Trinity projekt keretében az Volkswagen bevezeti a volumenszegmensbe az Artemis
technológiát, ahogy a modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióval (MEB) is
tette."
Rámutatott, hogy erre jó példa a tisztán elektromos CUPRA Born, amelynek alapja a
MEB-platform. "A márka vonzó modellportfólióval büszkélkedhet, amelynek egyik tagja
a CUPRA Formentor" - közölte Diess. A SEAT és
CUPRA márkák is ambiciózus célokat tűztek ki maguk elé: 2025-ig
mintegy 5 milliárd eurót fektetnek az elektromossá alakításba.
A ŠKODA márka is rendületlenül folytatja modelloffenzíváját. Diess
erről így nyilatkozott: "az új OCTAVIA hibrid meghajtásával és
internet-csatlakozásával kategóriájának példaképe. A ŠKODA szintén jelentős
előrehaladást ért el az e-mobilitás terén, az ENYAQ segítségével." Hozzátette, hogy
a nemzetközi színtéren a ŠKODA idén átvette az orosz és észak-afrikai regionális
piacokat.
A Volkswagen Haszonjárművek márka partnerével, az ARGO AI
vállalattal, technológiai úttörő szerepet vállal a városi önvezető járművek
fejlesztésében, ahogy az ID. BUZZ AD2 is mutatja. Mindeközben a márka
nemrégiben bemutatta az új MQB-alapú T72 modellt, amely most először
hálózatról tölthető hibrid meghajtással lesz elérhető. Diess a következőket mondta
a márka fejlődéséről: "A Volkswagen Haszonjárművek egyre inkább életmód-márka. Az
új T7 innovatív és digitális, de kényelmes és funkcionális is. Jövőre mutatjuk be
eddig legtöbb érzelemmel átszőtt modellünket, az ID. BUZZ-t."
A Sport márkacsoportban a Porsche márka továbbra is biztosan halad
a siker útján. Kimagasló működési eredményt ért el, és rekordszámú járművet adott
át az év első hat hónapjában. "A Porsche saját ligájában játszik, 15 százalékot
meghaladó fenntartható árréssel. A Porsche még 2020 nehézségei közepette is képes
volt fenntartani kétszámjegyű nyereségességét. A márka erősebb, mint valaha" -
mondta Diess. A Taycan rendelési hátraléka jelenleg négy-öt hónap. A tervek szerint
a Bugatti márka a Rimac márkával közös vállalkozásba integrálódik, a szabályozó
hatóságok jóváhagyásától függően.
A haszonjármű üzletágban a TRATON 13,6 milliárd euró
értékű értékesítésre számít az első félévben, hasonlóan a válság előtti 2019. év
azonos időszakához. A beérkezett megrendelések száma meghaladja a 170 000
járművet, amely az első hat hónapra nézve rekord szint. Mindeközben a Navistar
átvétele sikeresen lezárult. Diess ehhez hozzáfűzte: "A TRATON a Navistar
átvételével tovább növelte globális jelenlétét. Ezzel a vállalat Global Champions
stratégiájának befejező szakaszába lépett. A TRATON a jövőben még erőteljesebben a
kínai piacra összpontosít." A TRATON továbbá fel kívánja gyorsítani átállását az
e-mobilitásra. 2025-ig összesen 1,6 milliárd eurót fog az elektromobilitással
kapcsolatos kutatásba és fejlesztésbe invesztálni. Az kezdeti eredmények már jól
láthatóak: Már működik a tisztán elektromos Lion's City E modell Hamburgban és más
európai nagyvárosokban.
1) AUDI e-tron GT: energiafogyasztás (kombinált): 20,2-18,8 kWh/100 km
(NEDC); CO2-kibocsátás (kombinált): 0 g/km; energiahatékonysági osztály:
A+
2) A jármű kereskedelmi forgalomban még nem kapható.
3) A jármű kereskedelmi forgalomban Európában még nem kapható.