A Volkswagen Csoport új fontossági sorrendet állít, hogy kihasználhassa azokat a
lehetőségeket, amelyeket az elektromos és digitális mobilitási kor nyújt, a
fenntarthatóság és a karbonsemlegesség elérése pedig kulcsfontosságú pontjai az új
stratégiának. A Csoport 2030-ig járművenként (a járművek élettartama alatt) 30%-kal
tervezi csökkenteni az ökológiai lábnyomát (2018-hoz képest), a Párizsi
Megállapodásnak megfelelően. Ugyanebben az időszakban az akkumulátoros-elektromos
járművek részaránya várhatóan 50%-ra emelkedik, míg 2040-re a nagy piacokon a
Csoport által gyártott új gépjárművek gyakorlatilag 100%-ának nulla kibocsátásúnak
kell majd lennie. A Csoport legkésőbb 2050-ig teljes mértékben klímasemleges
működésre szeretne átállni.
A nyereség- és bevételközpontok várhatóan fokozatosan áttérnek a belső égésű
motoros gépkocsikról (ICE) az akkumulátoros-elektromos járművekre (BEV), majd az
önálló vezetés által igényelt szoftverekre és szolgáltatásokra is. Az ICE piac az
elkövetkezendő 10 év alatt előreláthatóan több, mint 20%-kal kal csökkenni fog.
Ezzel párhuzamosan a BEV piac jelentősen megnő, végül pedig átveszi a vezető
technológiai pozíciót az ICE helyett. Becslések szerint 2030-ra a járművek
szoftverein keresztül történő értékesítés egyharmaddal, 1.2 milliárd euró értékben
járulhat hozzá a várható BEV és ICE értékesítésekhez, ami több, mint kétszeresére
növeli a teljes mobilitási piacot a mai kb. 2 milliárd euróról a tervezett 5
milliárd euróra. Várhatóan még mindig a autóalapú egyéni mobilitás fogja kitenni a
piac és a Volkswagen üzleteinek 85%-át.
A robusztus árréssel rendelkező, erős cash-flow-t generáló ICE üzletág
finanszírozza és felgyorsítja majd a BEV-re való áttérést. Az alacsonyabb
akkumulátorárakból és gyártási költségekből fakadó egyre több szinergia és az egyre
nagyobb mennyiségek által vezérelt folyamatos növekedés várhatóan javítja majd a
BEV-árréseket. A CO2/Euro 7 kategóriában a magasabb költségek és adóterhek is
várhatóan tovább szűkítik az ICE gyártással kapcsolatos árrést. Összességében az
árrés-paritást a következő két-három évben el kellene érni.
Új stratégiai szemléletének tükrében a Volkswagen Csoport 2025-re megnövelte az
árbevétel-arányos nyereség terén az ambícióit: a Csoport 2021 novemberére a 70.
tervezési ciklus alapjaként az eredeti 7-8%-os szintet 8-9%-ra növelte.
Arno Antlitz pénzügyi igazgató közölte - "célunk iparági vezető platformokat
kialakítani az erős márkáinknál, hogy nagyobb méreteket érhessünk el és még több
szinergiánk lehessen a jövőben". "Növelni fogjuk a BEV-platformjaink
skálázhatóságát, szeretnénk kifejleszteni egy vezető járműipari szoftvercsomagot.
És továbbra is befektetünk az autonóm vezetésbe és a mobilitási szolgáltatásokba.
Az átmenet alatt a robusztus ICE üzletünk ehhez segít majd nyereséget és cash
flow-t generálni."
A Volkswagen már 73 milliárd eurót különített el a jövő technológiáira a 2021 és
2025 közti időszakra, ez a teljes beruházás 50%-át teszi ki. Az elektromos átállás
és digitalizációs beruházások aránya tovább növekszik. A Csoport emellett továbbra
is növeli majd a hatékonyságot, és jó úton halad a következő két évre kitűzött
5%-os fix költségcsökkentési programcél elérésében. A Volkswagen elkötelezett az
anyagköltségek további 7%-os csökkentése mellett, és kevesebb modellel, csökkentett
ICE hajtáslánc-portfólióval és jobb árkínálattal optimalizálja ICE-üzletágát.
Példátlan platformmodell a jövőbeni technológiák bővítésére
A négy kulcsfontosságú technológiai platformra kiterjedő, átfogó
megközelítés lehetővé teszi a Volkswagen Csoport számára, hogy páratlan
szinergiákat teremtsen az összes személyautó és könnyű haszongépjármű márkája
számára, és ez részben a tehergépkocsik terén is felhasználható. Szinergiák
várhatóan sok területen felmerülhetnek: az univerzális BEV termékarchitektúrától a
CARIAD globális szoftverplatformjáig, a saját cellák és akkumulátorok széles körű
gyártásáig, egészen a mobilitási platformig, ami zökkenőmentesen kapcsolja össze a
szolgáltatások széles skáláját.
Mechatronika, ami lehetővé teszi a szoftverszolgáltatások portfóliójának
bővítését
Az SSP (Scalable Systems Platform), mint a Volkswagen Csoport
következő generációs mechatronikai platformja, idővel jelentősen csökkenti a
gyártás komplexitását. Az MQB, MSB, MLB, valamint az MEB és a PPE utódjaként
kiterjeszti a konszolidációt három ICE-platformról két BEV-platformra, hogy végül
egy egységes architektúra létezzen a teljes termékportfólió számára. 2026-tól
kezdődően a Csoport teljesen elektromos járművek gyártásának megkezdését tervezi az
SSP platformon. Ez a következő generáció teljesen elektromos, teljesen digitális és
rendkívül skálázható lesz. Élettartama alatt több, mint 40 millió jármű készül majd
ebben a rendszerben. Akárcsak a jelenlegi MEB, az SSP is nyitva áll majd más
autógyártók előtt.
A mechatronikai platform kompetenciáinak fejlesztése és felgyorsítása érdekében a
Csoport mintegy 800 millió eurót fektet be egy új kutatási és fejlesztési
létesítménybe Wolfsburgban, ahol megtervezik az SSP platform központi elemét és
moduljait.
Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója így nyilatkozott: "Az SSP bevezetése azt
jelenti, hogy kiaknázzuk erősségeinket a platformmenedzsmentben, és képességeinkre
építve maximalizáljuk a szegmensek és márkák közti szinergiákat. Hosszú távon az
SSP jelentősen csökkenti majd a komplexitást a mechatronikában. Ez tehát nem csak a
beruházások, a K+F és az egységre jutó költségek csökkentésére irányuló központi
elgondolás az MEB-hez és a PPE-hez képest, és út ahhoz, hogy a Csoport elérje
pénzügyi céljait. Ennél is fontosabb, hogy lehetővé teszi a járműfejlesztés
jövőbeli kihívásainak kezelését, mivel a gépkocsik egyre inkább szoftverorientálttá
válnak."
Szoftver: Zökkenőmentes, globális szoftverplatform az intelligens és
autonóm vezetéshez
A szoftver lehetővé teszi a NEW AUTO stratégia zökkenőmentes
integrálását az ügyfelek digitális életébe, és még nagyobb méretgazdaságosságot
eredményez. A Volkswagen-csoport CARIAD autóipari szoftvergyártó vállalata arra
törekszik, hogy 2025-ig kifejlesszen egy élvonalbeli szoftverplatformot, amely a
Csoport összes autójának egyfajta szoftver-gerince. Jelenleg az egység három
szoftverplatformon dolgozik: az E³ 1.1 lehetővé teszi a MEB termékportfólió
frissítését és korszerűsítését, mint például a Volkswagen ID.4, a Skoda Enyaq vagy
a CUPRA Born. 2023-ban a CARIAD kiadja az 1.2 (E³ 1.2) prémium szoftverplatformot
Ez számos különféle funkciót tesz majd lehetővé, beleértve az új, egységes
infotainment rendszert és az Audi és a Porsche járművek vezetéknélküli
frissítéseit. 2025-re a CARIAD új, egységes, méretezhető szoftverplatform és
end-to-end elektronikus architektúra bevezetését tervezi:
a 2.0 (E³ 2.0) szoftvercsomag egységes operációs rendszert tartalmaz a Csoport
összes márkájának járműveihez. A másik kulcsfontosságú tulajdonság a 4. szintű
önvezetési képesség lesz, vagyis az ügyfelek teljes mértékben átadhatják a kormányt
az autónak.
"A szoftver döntő szerepet játszik abban, hogy tiszta járműgyártó cégből integrált
mobilitási csoporttá alakulhassunk át. 2030-ra a szoftver - az automatizált vezetés
alapján - iparunk egyik fő jövedelemforrásává válhat" - mondta Dirk Hilgenberg, a
CARIAD vezérigazgatója. A fedélzeti konnektivitáshoz való új, egységes 2.0
szoftverplatform, valamint az SSP-vel az egész Csoportban bevezetendő szoftver
megnyitja az utat egy teljesen új ökoszisztéma és ezáltal az új adatalapú üzleti
modellek felé.
A valós idejű adatok hatalmas halmazából tanulva, a folyamatosan hálózatba
kapcsolt, automatizált vezetés révén a Csoport flottája folyamatosan frissíthető az
ügyfelek mobilitási igényeihez igazított új funkciókkal és szolgáltatásokkal. Az
úgynevezett Big Loop Folyamat több millió jármű esetében jelentősen megnöveli a
termék életciklusát. 2030-ra a Csoport szoftverplatformjain az összes márkát
átfogóan akár 40 millió jármű fog működni.
Akkumulátor és töltés: az infrastruktúra kulcsfontosságú a "NEW AUTO"
potenciáljának maximalizálásához
A saját akkumulátortechnika, a töltőinfrastruktúra és az
energetikai szolgáltatások kulcsfontosságú sikertényezők az új mobilitási világban.
Ezért a villamos áram 2030-ig a Volkswagen Ccsoport alapvető elemévé válik. A
stratégia két pilléren nyugszik: akkumulátorcellákon és rendszereken, valamint
töltésen és energián, amelyek a Csoporthoz tartozó új Technológia-osztály
feladatkörébe kerültek.
A Volkswagen Csoport ellenőrzött akkumulátor-ellátási lánc létrehozását tervezi új
partneri kapcsolatok létrehozásával és az alapanyagoktól az újrahasznosításig
terjedő szempontok kezelésével. A cél egy zárt kör létrehozása az akkumulátor
értékláncban, az akkumulátorok gyártásának legfenntarthatóbb és
legköltséghatékonyabb módjaként.
Céljának elérése érdekében a Volkswagen Csoport fejleszti az
akkumulátor-kompetenciáját és csökkenti a komplexitást. Ennek érdekében egy
egységes akkumulátorcella formátumot vezet be, 2030-ig akár 50%-os
költségcsökkentéssel és akár 80%-os felhasználással. 2030-ra hat európai gigagyár
összesen 240 GWh teljes termelési kapacitással segít az akkumulátorellátás
biztosításában.
Az első helyszínt, a svédországi Skellefteå-ban a Northvolt AB üzemelteti. A
Volkswagen Csoport nemrég újabb 500 millió eurót fektetett be prémium-cellás
partnerébe, és együttműködik a Northvolt céggel a gyártás 2023-as megkezdése
érdekében.
A salzgitteri második helyszínről a Volkswagen Csoport nemrégiben kötött
megállapodást a Gotion High-Tech kínai akkucella szakértő céggel, mint technológiai
partnerrel a gyártás 2025-ös megkezdéséhez. A két partner közösen fejleszti és
gyártja majd az egységes cella nagy volumenben készülő válatozatát a német
üzemben.
Harmadik helyszínként a Volkswagen Csoport elektromos kampányának stratégiai
pillérévé kívánja tenni Spanyolországot, és fontolóra veszi az elektromos járművek
teljes értékláncának létrehozását ebben az országban. Egy nagyobb átalakítási
program részeként a lokalizáció biztosítaná a Spanyolországban tervezett
BEV-termelés ellátását. Az évtized végén az utolsó bővítési szakaszban az üzem éves
kapacitása várhatóan 40 GWh lesz. Az is elképzelhető, hogy a Csoport kis-BEV
termékcsaládját 2025-től Spanyolországban gyártják. A végső döntés az általános
keretrendszertől és az állami támogatásoktól függ majd.
A Volkswagen Csoport emellett egylépéses megoldást kíván ajánlani az ügyfeleknek a
hardverek töltésétől az energiagazdálkodási szolgáltatásokig. Végül a csoport egy
teljes töltési és energia-ökoszisztéma felépítését tervezi a jármű köré, biztosítva
az ügyfelek számára a kényelmes töltést, valamint további üzleti lehetőségeket
nyitva meg. Ezek a technológiák és szolgáltatások a Volkswagen Csoport alapvető
kompetenciájává válnak majd.
Ezen túlmenően a Volkswagen Ázsia, Európa és Amerika közterületi
töltőinfrastruktúrájának a fejlesztését is segíti olyan sikeres csoportbeli
kezdeményezésekre építve, mint a kínai CAMS vagy az amerikai Electrify
America.
Az Electrify America bejelentette, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában a
jelenlegi elektromos jármű töltőinfrastruktúrát több mint kétszeresére bővíti,
2025-re összesen 1800 gyorstöltő állomással, valamint 10 000 töltőponttal. A
bővítés növeli a 150 és 350 kW-os töltők telepítését - ez a ma elérhető legnagyobb
sebesség - és segíti az elektromos járművek további elterjedését
Észak-Amerikában.
Ugyanakkor a Csoport új partneri megállapodást kötött a BP-vel, az Iberdrolával és
az Enellel, hogy az európai ügyfeleknek kényelmes töltést biztosítson. A Volkswagen
Csoport és az Enel X közös vállalkozást jelentett be az elektromos járművek
olaszországi elterjesztésének erősítésére. 2025-re nagy teljesítményű töltési (HPC)
hálózati infrastruktúrát fog működtetni az egész országban, több mint 3000,
egyenként 350 kW-os töltési ponttal.
A Volkswagen-csoport Európában 18 000, Kínában 17 000, az Egyesült Államokban és
Kanadában 10 000 HPC-pontot tervez telepíteni.
Thomas Schmall, a Group Components vezérigazgatója: "A Volkswagen által irányított
akkumulátor-ellátási lánc lehetővé teszi számunkra, hogy kézben tudjuk tartani a
legnagyobb költségelemet, és a legjobb, legfenntarthatóbb akkumulátorokat kínáljuk
ügyfeleinknek és biztosítsuk a BEV sikerét. A BEV-ek 'mobil power-bankokká' válnak
majd, amelyek kétirányú töltés révén teljes mértékben integrálhatók lesznek az
energiahálózatba. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy további nyereséget termeljünk
az energiapiacon 2030-ra."
Mobilitási megoldások - autonóm vezetés, mint a jövő aduásza
2030-ig a Volkswagen Csoport rendszerszintű képességekkel
rendelkezik majd az önálló transzferflották számára is, amelyek egy részének a
tulajdonosa lesz, valamint bővíti mobilitási szolgáltatásainak és finanszírozásának
kínálatát. A teljesen autonóm mobilitás, mint szolgáltatás, és áruszállítás a NEW
AUTO szerves részét képezi majd. Az értéklánc négy üzleti területből áll: az
önvezető rendszerből, ennek a járművekbe történő integrációjából, a
flottakezelésből és a mobilitási platformból.
A Volkswagen Csoport stratégiai partnerével, az ARGO AI-val már élen jár az autonóm
transzferekre tervezett önvezető rendszer fejlesztésében. A CARIAD 4. szintű
automatizált vezetési képességeket fejleszt ki a járművek számára. A Csoport így
világszerte létrehozhatná a legnagyobb neuronális járműhálózatot az utcákon.
A müncheni kísérleti projektjeivel a Volkswagen Csoport jelenleg teszteli az első
önvezető buszokat, és hasonló projekteket tervez megvalósítani Németország, Kína és
az Egyesült Államok más városaiban. 2025-re a Volkswagen azt tervezi, hogy
felajánlja Európában első önálló mobilitási szolgáltatását, amelyet rövid időn
belül követ az USA is. A jövőbeni nyereség szempontjából ezek az üzletágak nagyon
ígéretesek: 2030-ra a mobilitás, mint szolgáltatás teljes piaca csak az öt
legnagyobb európai piacon várhatóan 70 milliárd dollárt tesz majd ki.
Az elkövetkező években az egységes platform azt jelenti, hogy a Csoport és márkái
összes mobilitási ajánlatát integrálják, ami lehetővé teszi a Volkswagen számára,
hogy jelentős piaci részesedést és további bevételi forrásokat érjen el. Egyetlen
járműflotta, amely a bérléstől és az előfizetésektől kezdve a megosztásig és az
utazásmegosztó személyszállításig minden szolgáltatást magában foglal, biztosítja
majd a magas rendelkezésre állást, a kihasználtsági mutatókat és a
jövedelmezőséget.
Christian Senger, a Volkswagen Haszonjárművek igazgatója szerint: "Az évtized
végére az automatizált vezetés teljesen megváltoztatja majd a mobilitás világát. Az
ARGO AI-val együtt fejlesztjük az iparág legjobb önvezető rendszerét, amely
lehetővé teszi számunkra, hogy teljesen új mobilitási szolgáltatásokat és autonóm
közlekedési szolgáltatásokat kínáljunk. A Volkswagen Csoport jelentős piaci
részesedésre és további bevételi források teremtésére törekszik ebben a fontos
jövőbeli üzletágban."
Christian Dahlheim, a Csoport értékesítési vezetője hozzátette: "A Volkswagen
Csoport jelentős versenyelőnyre törekszik a mobilitási megoldások terén. Képesek
leszünk közvetlenül szolgáltatásokat kínálni az ügyfeleinknek, vagy együttműködni
erős partnerekkel, az egyes piacok sajátos helyzetétől függően. Minden
szolgáltatáshoz egy járműflotta teszi lehetővé a hatékony működést. Ezenkívül a
jövőbeni mobilitási platformunk integrálja a Csoport és a márkáink összes
mobilitási ajánlatát, és ezáltal maximalizálja az ügyfelek kényelmét."
Európa, Kína és az Egyesült Államok továbbra is a Csoport fő
tevékenységének középpontjában marad
A Volkswagen két hazai piaca, Európa és Kína erős alapjairól
kiindulva Észak-Amerikára irányítja a csoport fő figyelmét a piaci részesedés
növelésében.
Kína, ahol a Volkswagen Csoport régóta jövedelmező piacvezetőként indul, várhatóan
döntő szerepet játszik majd a Csoport NEW AUTO stratégiájának sikerében. A
Volkswagen partnereivel együtt gyorsan kiterjeszti elektromos termékportfólióját,
és új, kulcsfontosságú NEV közös vállalatát, a Volkswagen Anhuit az SSP helyi
központjává alakítja, beleértve egy új, építés alatt álló K+F központot is. A
Csoport emellett helyi képességekkel és készségekkel tovább bővítését
tevékenységeit. Már ma is körülbelül 1000 szoftvermérnök dolgozik a CARIAD-nál
Kínában.
Az Egyesült Államok piacát tekintve soha nem volt még jobb időpont ahhoz, hogy a
Volkswagen jelentősen növelje piaci részesedését. "A Biden-adminisztráció
elektromos átállásra vonatkozó terve egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a
versenytársaknál jobb pozícióból induljunk, mivel nyílt töltőinfrastruktúrát
építettünk ki az Egyesült Államokban, és már befektetünk a BEV-ek gyártására
történő áttérésbe Chattanoogában" - mondta Herbert Diess vezérigazgató. A
Volkswagen az amerikai piacra szabott rendkívül vonzó BEV-ek széles skáláját
ajánlja, például a sikeres ID.4-et és a közelgő ikonikus ID. BUZZ-t1.
Így tehát a Volkswagen jó helyzetben van ahhoz, hogy az elektromos hajtásra áttérő
piac növekedésből arányosan részt vegyen.
Emberi átalakulás folyamatban
Mivel a Volkswagen Csoport 660 000 alkalmazottjának fele a
hagyományos járműgyártásban dolgozik, a Csoport átfogó átalakítási programot vezet
be a következő 10 évben. Az Igazgatóság szorosan együttműködött az Üzemi Tanáccsal
annak biztosítása érdekében, hogy a Volkswagen Csoport felelősségteljesen kísérje
végig alkalmazottjait az átmeneten, forrásokat biztosítva az új, szoftveralapú
képességek elsajátításához. A Volkswagen már alkalmassá tette németországi
telephelyeit a jövőre, átalakította a Csoport alkatrészekkel foglalkozó iparágát, a
zwickaui gyárat e-mobilitási csomóponttá alakította, és hasonló átalakításokat
terveznek az emdeni és hannoveri telephelyeken is.
1ID. BUZZ: A jármű még nincs forgalomban