Az IQ.DRIVE Travel Assist használata rendkívül egyszerű: a standard multifunkciós kormánykeréken külön gombbal lehet aktiválni az okos vezetéstámogató rendszert. Mindössze egy gombnyomás, és az új Polo azonnal aktiválja a részleges oldal*- és hosszirányú automatizált asszisztenst. A rendszer az adaptív sebességtartó automatika (ACC) és adaptív sávválasztó asszisztens egyvelegeként ötvözi az oldal- és hosszirányú segédrendszert. A vezetéstámogató rendszerek társításával a Polo egy magasabb szintre emelkedett. Így működik az IQ.DRIVE Travel Assist:
Az adaptív sebességtartó automatika gondoskodik arról, hogy Polo automatikusan tartsa a járművezető által kiválasztott megengedett sebességet. A kameravezérelt közúti jelzések dinamikus megjelenítésével a Polo "tudja", hogy mennyi a megengedett sebesség. A radarérzékelős technológiának köszönhetően felismeri azt is, ha előtte lassabb jármű halad. Ilyenkor a Polo magától lassít, betartva a biztonságos követési távolságot. Ha nem halad előtte másik jármű, a Volkswagen újra gyorsul. Ezenkívül egy prediktív - előre tekintő - adaptív sebességtartó automatika is helyet kapott a navigációs rendszer és a dupla tengelykapcsolós váltó (DSG) mellett. Ezáltal a jármű többek között reagálni tud a kanyarokra és lakott területet jelző táblákra, csökkentve a sebességet.
A "Lane Assist" sávtartó automatika felméri a Polo előtti területet ugyanazzal a szélvédőbe épített kamerával, amellyel a közúti jelzéseket jeleníti meg. A vezetéstámogató rendszer felismeri a sávfelfestéseket és korrigálva manőverezik, amennyiben véletlen sávelhagyást érzékel. Amikor az IQ.DRIVE Travel Assist be van kapcsolva, a prediktív adaptív sebességtartó automatika és adaptív sávválasztó asszisztens összedolgozik a fent leírtak alapján. Másképp fogalmazva a Polo automatikusan lefékez, gyorsul és kanyarodik a rendszer keretein belül. A járművezetőnek azonban a kormánykeréken kell tartania a kezét, hiszen a felelősség mindenkor az övé. Neki kell megítélnie a közlekedési helyzetet és irányítania a jármű viselkedését. A járművezető ezt a felkészültséget érintéssel jelzi, a kormánykerék peremén található kapacitív felületen.
Az öt- és hatsebességes kézi váltóval az IQ.DRIVE Travel Assist 30 km/h-ás sebességtől a maximális (210 km/h) sebességig használható. Amennyiben a Polo hétsebességes dupla tengelykapcsolós váltóval (DSG) van felszerelve, a vezetéstámogató rendszer már 0 km/h-ás sebességtől elérhető. Az IQ.DRIVE Travel Assisttel és a dupla tengelykapcsolós váltóval lehetőség nyílik vezetéstámogatással vezetni, amely kényelmesebb haladást biztosít akadozó forgalom vagy dugó esetén. Akik inkább az aktív vezetést részesítik előnyben, egyszerűen nem nyomják meg az IQ.DRIVE Travel Assistet aktiváló gombot. Azonban a részleges automatizált vezetéstámogató rendszer sok terhet levehet a járművezetőről, különösen hosszú utaknál. A középpontban a nagyobb kényelem áll. Az IQ.DRIVE Travel Assist és az adaptív sebességtartó automatika az opcionálisan választható IQ.DRIVE csomag részeként érhető el. A "Lane Assist" sávtartó automatika az új Polo általános támogatórendszereinek része.
Nemzetközi vonatkozásban az automatizált vezetés 6 különböző szintjét különböztetik meg, a 0-tól az 5. szintig. A 0. szinten semmilyen támogatórendszer nem avatkozik közbe a vezetésbe. Az 1. szinten a jármű oldal- vagy hosszirányú támogatást biztosít, minden másért a járművezető a felelős. Az IQ.DRIVE Travel Assist azonban eleget tesz a 2. szintű részben automatizált vezetés követelményeinek azzal, hogy mind az oldal-, mind a hosszirányú támogatásról is gondoskodik egyszerre. A jogszabályi helyzetet és biztonságot figyelembe véve, jelenleg a 2. szinten tartunk. Biztonsági okokból kifolyólag a járművezetőnek továbbra is folyamatosan felügyelnie kell a rendszert. Amikor erre már nem lesz szükség, akkor beszélhetünk majd a nagyfokúan automatizált 3. szintről. Az lesz a következő nagy lépés. Mindazonáltal a 3. szinten a járművezetőnek továbbra is készen kell állnia, hogy szükség esetén átvegye az irányítást. A teljes mértékben automatizált 4. szinten a vezető teljesen átadja az irányítást a járműnek bizonyos helyzetekben, például az autópályákon történő utazáskor. Amikor a jármű már vezető nélkül jut el egyik pontból a másikba, akkor beszélhetünk az 5. szintről. Az ehhez szükséges hardver és szoftver a következő évtizedben lehet elérhető.
*) a rendszer keretein belül