Herbert Diess, a Volkswagen Csoport vezérigazgatója szavaival: "Nagy lendülettel kezdtük az évet, az üzemelés szempontjából felfelé ívelő pályán haladunk. Ezt kiemelkedő negyedéves mutatóink is tükrözik. Ugyanakkor továbbra is teljes mértékben elkötelezettek vagyunk a klímasemleges és szoftverek által vezérelt mobilitási csoporttá történő átalakulásunk mellett. Sikeres e offenzívánk egyre nagyobb lendületet vesz, ennek részeként kínálatunkat jelentős mértékben bővítettük vonzó új modellekkel. A digitalizáció kulcsfontosságú témájában is megfelelő előrehaladást tanúsítunk, és máris fontos mérföldköveket értünk el e téren. Ezzel együtt még számos további célunkat teljesíthetjük az év további részében."
Arno Antlitz, a Volkswagen Csoport pénzügyi igazgatója hozzátette: "A Volkswagen Csoport kiemelkedő teljesítményt nyújtott az első negyedévben. Az árbevétel arányos működési nyereségünk 7,7 százalék volt. Az 5,5 milliárd euró összegű korrigált nettó cash flow meggyőzően bizonyítja vállalatunk megbízható működését - kihívást jelentő körülmények között is. Felelősségteljesen kezeltük a Covid19 hatásait és a félvezetőhiányt, további befektetéseket valósítottunk meg járműveink elektromossá alakítása és digitalizálása terén, és ezzel párhuzamosan alakítottuk a költségalapot. A félvezetőket érintő, a teljes iparágra kiterjedően tapasztalt alkatrészhiány várhatóan a második negyedévben az eddigieknél valószínűleg jelentősebb mértékben érezteti majd hatását. Ennek ellenére az egész évet tekintve bízunk az üzleti fejlődésben, ezért kilátásainkat is magasabb szintre helyeztük."
Stabil üzleti működés
Az első negyedévben a Volkswagen Csoport szállításai jelentősen, 21,2 százalékkal, 2,4 millió járműre emelkedtek az előző év azonos időszakához képest, amelyet már a Covid19 járvány is érintett. A személygépkocsik globális piacát tekintve részesedésünk 0,2 százalékponttal 12,4 százalékra nőtt ugyanebben az időszakban. E volumennövekedés egyik fő hajtóereje Kína, a Csoport legnagyobb egységes piaca volt. Ezen a piacon tapasztalhattuk a legerősebb +61,4 százalékos fellendülést az előző évhez képest.
A Csoport sikeres e offenzívája folyamatos lendülettel haladt előre, és ugyancsak hozzájárult ehhez a pozitív fejleményhez. Az első három hónapban az elektromos modellekre vonatkozó leszállítások az előző évhez képest több mint a duplájára (133 300 járműre) nőttek. 59 900 ügyfél (+78 százalék) választott akkumulátoros elektromos járművet (BEV t), míg 73 400 (+178 százalék) hálózatról tölthető hibrid meghajtású (PHEV) modell mellett döntött.
A megnövekedett értékesítési volumennek és a magasabb árrésű modellek iránti nagyobb keresletnek köszönhetően a Csoport árbevétele jelentősen, 13,3 százalékkal, jelentősnek mondható 62,4 (55,1) milliárd euróra nőtt, meghaladva ezzel a 2019 es válság előtti szintet (60,0 milliárd eurót) is. Az előző negyedév működési eredménye a járvány miatt csupán 0,9 milliárd euró volt, és a tárgyévben 4,8 milliárd euróra emelkedett. Az árbevétel arányos működési nyereség tehát stabil, 7,7 százalékos volt. Az előző évhez képest magasabb bevételek elsősorban a gépjármű értékesítési volumennek, a termékkínálat javulásának, és a nyersanyag fedezeti ügyletek értékelése pozitív hatásainak köszönhetőek. A folyamatban lévő költségcsökkentési programok terén elért előrehaladásnak szintén pozitív hatása volt. Az egyszeri, 0,4 milliárd eurós szerkezetátalakítási költségek negatív hatást gyakoroltak a teljesítményre.
Az adózás előtti és adózott eredmény szintén jelentősen, 4,5 (0,7) milliárd, illetve 3,4 (0,5) milliárd euróra emelkedett. Az elsőbbségi részvényenkénti nyereséget illetően így stabil 6,51 eurót (0,84) realizálhattunk.
Autóipari divízió: Kiváló cash flow teljesítmény, a nettó likviditás ismét javult
A szisztematikus készletgazdálkodás és a költségek csökkentésére, valamint a likviditás megőrzésére irányuló sikeres intézkedések pozitív hatással voltak a pénzügyi teljesítményre. Az Autóipari divízió nettó cash flow ja magas szintet, 4,7 (-2,5) milliárd eurót ért el, ami több mint a duplája a 2019 es válság előtti év első negyedéves eredményének (2,0 milliárd euró). Az egyesülésekkel és felvásárlásokkal, valamint a dízel szegmens adataival korrigált nettó cash flow stabil 5,5 (-1,5) milliárd eurót tett ki. Az Autóipari divízió nettó likviditása szintén pozitív növekedést mutatott, és nagyon stabil szintre, 29,6 milliárd euróra emelkedett. 2020 végén ez az érték 26,8 milliárd eurót tett ki.
A kutatási fejlesztési (K+F) költségek 4,0 (3,6) milliárd euróra emelkedtek az új modellekre és technológiákra irányuló, szükséges jövőorientált beruházásoknak köszönhetően. A K+F arány az előző évi időszakban a pandémiával összefüggő alacsonyabb árbevétel miatt 8,0 százalék volt, a tárgyévben pedig 7,7 százalékra esett vissza. A befektetési fegyelem javítása és a Csoport szinergiáinak nagyobb mértékű kihasználása jelentős előrelépést eredményezett a capex (tőkeberuházások) terén. Ez a mutató az előző évi időszakhoz képest 7,8 százalékkal, 1,9 (2,1) milliárd euróra csökkent. Ennek eredményeként a capex mutató jelentősen, 3,7 (4,7) százalékra esett vissza, ami a válság előtti, 2019 es megfelelő negyedév szintje (4,0 százalék) alatti érték.
2021. évi kilátások
A 2021 első negyedévében tapasztalt pozitív üzleti teljesítmény alapján a Volkswagen Csoport növeli az üzleti eredményre, a nettó cash flow ra és a nettó likviditásra vonatkozó előrejelzését.
A Csoport arra számít, hogy - a Covid19 járvány sikeres visszaszorítását feltételezve - az ügyfelek részére történő szállítások 2021 ben jelentősen megemelkednek az előző évhez képest, folyamatos kihívásokkal teli piaci körülmények közepette. A kihívások elsősorban a gazdasági helyzetből, a verseny intenzitásának növekedéséből, az áru- és devizapiacok ingadozásából, az ellátási láncok biztosításából és a kibocsátásokkal kapcsolatos szigorúbb követelményekből erednek. A Volkswagen Csoport 2021 es árbevétele várhatóan lényegesen magasabb lesz az előző évinél. Az üzemi eredményt tekintve a Csoport 5,5-7,0 százalék közötti árbevétel-arányos működési nyereséggel kalkulál 2021 ben.
Az Autóipari divízióban a nettó cash flow várhatóan erőteljesen emelkedni fog az előző évhez képest, a dízel szegmensben alacsonyabb készpénz kiáramlással, valamint az egyesülések és felvásárlások jelentősen nagyobb hatásaival kalkulálva, ami a nettó likviditás jelentős növekedéséhez vezet. A tervek a Volkswagen Csoport jelenlegi szerkezeti felépítésén alapulnak. A Volkswagen Csoport előrejelzése nem tartalmazza a Navistar International Corporation összes forgalomban lévő részvényének tervezett megszerzését, valamint a működés eredményére, a pénzügyi helyzetre és nettó eszközökre gyakorolt hatásokat.