"Immár alapvető tevékenységünkké vált az elektromos mobilitás, most pedig az
értékteremtési láncolat további szakaszait kívánjuk szisztematikusan integrálni.
Hosszú távra biztosítunk magunknak 'pole pozíciót' a nulla károsanyag-kibocsátású
mobilitás korának legjobb akkumulátoráért és legszínvonalasabb ügyfélélményéért
zajló versenyben" - mutatott rá Herbert Diess, a Volkswagen Csoport
igazgatótanácsának elnöke. A Volkswagen csoport technikai ütemtervéért Thomas
Schmall, a Volkswagen AG igazgatótanácsának technológiai területéért felelős tagja
felel
A Volkswagen jelentősen növelni kívánja az európai
cellagyártást
Az akkumulátorcellák iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében a
vállalatcsoport teljes gőzzel bővíteni igyekszik az európai gyártókapacitást.
"2030-ig összesen hat cellagyárat szeretnénk partnereinkkel közösen üzembe helyezni
Európában, így garantálva az ellátás biztonságát" - fejtette ki Thomas Schmall.
Amint az új üzemek teljesen elkészülnek, a tervek szerint éves szinten
összességében 240 GWh energiakapacitású cellamennyiséget állítanak majd elő. A
Volkswagen így aktívan hozzájárul az Európai Unió Zöld Megállapodása (Green Deal)
célkitűzéseinek megvalósításához. Az első két gyár a svédországi Skellefteå-ban,
illetve a németországi Salzgitterben létesül. A megnövekedett igények miatt a
Volkswagen az eddig tervezett cellagyártás átszervezése mellett döntött, így a
Volkswagen prémiumcellák gyártása a Northvolt vállalat együttműködésével a
skellefteåi Northvolt Ett gigaüzemében összpontosul. E cellák gyártása a tervek
szerint 2023-ban veszi kezdetét és fokozatosan akár 40 GWh éves kapacitásig
bővül.
A jelenleg a Volkswagen által üzemeltetett salzgitteri gyár 2025-től a
volumenszegmens egységesített akkumulátorcelláit készíti majd, emellett a
folyamatok, a tervezés és a kémiai háttér területein végez fejlesztéseket. A
későbbiekben Salzgitter is elérné az akár 40 GWh éves összesített kapacitást. Ezen
átszervezéssel kedvezőbb méretgazdaságosság érhető el, miközben a termelés
komplexitása is csökken. Mindezeken túl mindkét gigagyár megújuló forrásokból
származó energiával üzemelne. A további gyárak telepítése kapcsán jelenleg
vizsgálják a lehetséges helyszíneket, illetve partnereket.
2023-tól jelentős költségcsökkentés új, egységesített
akkumulátorcellával
A Volkswagen az akkumulátorrendszerek minden komponense tekintetében jelentős előre
lepésre törekszik, egészen az akkumulátorcelláig. "Célunk az akkumulátorok
költségeinek és összetettségének csökkentése, miközben egyaránt növekszik az
általuk kínált hatótáv és teljesítmény" - hangsúlyozta Thomas Schmall. "Az
e-mobilitás ezzel végérvényesen megfizethető és meghatározó hajtástechnikává
válhat." A tervezett saját gyártáson túl mindenekelőtt az új, egységesített cella
jár jelentős költségelőnyökkel, amely 2023-ban jelenik meg és 2030-ban már az egyes
márkákon átívelően, a vállalatcsoport elektromos járműveinek akár 80 százalékába is
szerelhetik majd. További megtakarítás érhető el a cellatípus optimalizálásával, az
innovatív gyártási módszerekkel és a következetes újrahasznosítással. A Volkswagen
mindezzel a belépő szegmensben akár 50, míg a volumenszegmensben akár 30
százalékkal kívánja fokozatosan csökkenteni az akkumulátorok költségeit. "Az
akkumulátorok területén is kihasználjuk méretgazdaságossági előnyeinket az ügyfelek
javára, kilowattóránként átlagosan jóval 100 euró alá csökkentve az
akkumulátorrendszerek költségeit. Ezzel az elektromos mobilitás végérvényesen
megfizethető és meghatározó hajtástechnikává válhat" - emelte ki Thomas
Schmall.
Az értékteremtési láncolat integrálása
Az egységesített akkumulátorcella és a saját gyártás következetes kiépítése mellett
a vállalatcsoport új technikai ütemterve további lépések integrációját is magában
foglalja az értékteremtési láncolat mentén, egészen az ipari újrahasznosításig. A
Volkswagen így a kiválasztott stratégiai partnerekkel közösen hosszú távon
biztosítani kívánja az akkumulátorcella-ellátást elektromos modelloffenzívája
számára. A költségelőnyök mellett a tárolókapacitás és a gyorstöltési képességek
fejlődése is az elvárások között szerepel. Az új, prizmatikus egységes cella
emellett a szilárdtest-cellákra való áttéréshez is a legkedvezőbb feltételeket
kínálja - ami már az akkumulátortechnika következő "kvantumugrása", amelyre a
Volkswagen az évtized közepétől számít. Az akkumulátor- és a töltéstechnikában a
vállalatcsoport egyaránt következetesen a stratégiai partneri együttműködésekre és
az erőforrások hatékony felhasználására összpontosít. A Volkswagen Csoport
megerősíti stratégiai pénzügyi célkitűzéseit, s továbbra is 2025-re mintegy
hatszázalékos eszközberuházási arány és éves szinten több mint tízmilliárd euró
korrigált nettó cash flow elérésére törekszik gépjárműves
alaptevékenységében.
A globális gyorstöltőhálózat bővítése - partnerség a BP, az Iberdrola és az
Enel vállalatokkal
Akkumulátoroffenzíváját a gyorstöltőhálózat nagyszabású bővítésével kíséri a
Volkswagen. 2025-re a vállalat már mintegy 18 ezer nyilvános gyorstöltőállomást
kíván partnereivel közösen üzemeltetni, ami a jelenlegi gyorstöltőhálózat ötszörös
bővülésének, illetve a kontinens 2025-re előrejelzett összesített igénye mintegy
harmadának felel meg.
Az IONITY vegyesvállalat mellett stratégiai partneri együttműködések egész sora is
hozzájárul mindehhez. A BP vállalattal közösen a Volkswagen mintegy nyolcezer
gyorstöltőállomást tervez kiépíteni Európa-szerte. A 150 kW töltőteljesítményű
gyorstöltők a BP és az ARAL együttesen négyezer üzemanyagtöltő-állomásán létesülnek
majd, nagyrészt Németországban és Nagy-Britanniában. Spanyolországban az Iberdrola
vállalattal együttműködve mindenekelőtt a főközlekedési útvonalakat kívánják
lefedni, míg Olaszországban az Enellel tervez a Volkswagen együttműködést a
gyorstöltőhálózat kibővítésére, az autópályákon és a városi régiókban egyaránt. A
teljes programra 2025-ig mintegy 400 millió eurót fordít a Volkswagen Európában, a
további beruházásokat pedig külső partnerek végzik.
A Volkswagen az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában is bővíti a nyilvános
gyorstöltők hálózatát. Az Electrify America mintegy 3500 gyorstöltőpontot tervez
Észak-Amerikában az év végéig, Kínában pedig a Volkswagen a CAMS vegyesvállalaton
keresztül összesen 17 ezer gyorstöltő-állomásra számít 2025-ig.
A Volkswagen az energiarendszer részévé teszi az elektromos
autót
A jövőben a Volkswagen a privát, az üzleti és a nyilvános energetikai rendszerekbe
is integrálni kívánja az elektromos autóit. A napelem-rendszerből érkező, megújuló
forrásból származó elektromos energia ezután akár az autóban is tárolhatóvá válik,
ahonnan szükség esetén visszatáplálható a ház hálózatába. Ezzel az ügyfelek nem
csupán kevésbé függhetnek a nyilvános elektromos hálózattól, hanem költséget
takaríthatnak meg és a szén-dioxid-kibocsátást is mérsékelhetik. A Volkswagen saját
moduláris elektromos platformjának (MEB) műszaki alapjaira épülő modellek már
2022-től támogatják ezt a technikát. A Volkswagen emellett az összes modult és
digitális szolgáltatást - a kétirányú falitöltőtől (Wallbox) egészen az
energiagazdálkodásig - tartalmazó, teljes csomagot is kínál majd. E technikát
rövidesen nagyobb léptékben - például lakóépületekben, vállalatoknál vagy akár a
nyilvános elektromos hálózatban - is alkalmazni kívánják.
További sajtóanyagok a 2021-es Power Day eseményéről:
www.volkswagen-newsroom.com