Fékenergia rekuperáció, más szóval lassításkor történő energia
visszanyerés, amely nagyban növeli minden elektromos jármű hatótávolságát. Az új
Volkswagen ID.4 esetében ez a koncepció maximális hatékonysággal társul.
Nehéz kérdés: mi történjen, amikor egy elektromos jármű vezetője
leveszi a lábát a jobb oldali pedálról és ezzel egy tolóüzemet indít el? Az
elektromos meghajtásról gondoskodó motornak ekkor generátorként kell a mozgási
energiát elektromos energiává alakítania vagy elektromos energia létrehozása nélkül
folytassa útját a jármű, vitorlázásra használva annak lendületét?
A válasz ezekre a kérdésekre nagyban függ a gyártótól és az adott modelltől is.
Vannak elektromos járművek, amelyek a tolóüzem során folyamatosan visszanyerik az
energiát. Az új elektromos SUV modell ID.4 esetében - csakúgy, mint a kompakt ID.3
modellnél - a Volkswagen egy másik, még hatékonyabb stratégia mellett tette le a
voksát: a vitorlázásé az elsőbbség, mert minden energiaátalakítás szükségszerűen
magával hozza a veszteséget is. Ez vonatkozik a D fokozatra, amely az autó
indulásakor automatikusan aktiválódik.
Vitorlázás és energiavisszanyerés
A vitorlázás funkció - amennyiben a vezető korán leveszi a lábát a
gázpedálról - kiegyensúlyozott és tervezhető vezetést tesz lehetővé. Amennyiben a
vezető erőteljesebben szeretne fékezni, a fékpedált lenyomva aktiválja a fékenergia
visszanyerést. Közel 0.25 g erősségig - vagyis a hétköznapokban előforduló fékezési
manőverek nagy részénél - az elektromotor végzi egyedül a fékezést, míg az
elektromos fékrásegítő csak akkor aktiválja a kerékfékeket, amikor jelentős
lassítást igénylő helyzet merül fel. A generátor alapú lassítás és a hidraulikus
fékezés közötti átmenet szinte észrevétlenül történik, köszönhetően a kiemelkedően
pontos és gyors fék és hajtásrendszer vezérlésnek. Ezek a rendszerek szintén
szavatolják, hogy a hátsó kerekek - ahol a fékenergia rekuperáció történik - mindig
rendelkeznek a megfelelő mértékű tapadással.
Hatékonyság szériakivitelben
Minden ID.4 az alapfelszereltség részeként rendelkezik a prediktív
Eco Assistance rendszerével. Ez a navigációs rendszer és a jármű érzékelői által
közvetített adatok feldolgozásával kínál eredményes támogatást a vezetőnek a
hatékony és zavartalan vezetéshez. Amint az ID.4 egy olyan részhez ér, ahol
alacsonyabb sebességgel haladhat - például településeken, kereszteződéseknél vagy
kanyarokban - az Eco Assistance jelzi a vezetőnek, hogy vegye le a lábát a
gázpedálról. Ettől a pillanattól a rendszer a vezető beavatkozása nélkül biztosítja
az optimális vitorlázást és energia visszanyerést. Az autó hasonlóan viselkedik,
mint amikor egy előtte lassabban haladó jármű mögé megérkezik.
D vagy B
A vezető a kijelző vezetési mód választó billenőkapcsolójának
segítségével bármikor átválthat D állásból B (brake - fékezés) állásba. Ebben a
módban az ID.4 hajtása szinte mindig visszanyeri a tolóüzem során keletkezett
energiát, de addig nem, amíg a jármű meg nem áll. A határt 0.13 g értéknél
állították be, amely elégséges a tisztán érzékelhető lassításokhoz, azonban nem
elég ahhoz, hogy azt az egyértelmű érzést adja, a gázpedál használata önmagában
elegendő a jármű gyorsításához és fékezéséhez. Ez szándékos volt, hiszen a
Volkswagen nem szeretné idegesíteni ügyfeleit, a jármű egyik legnagyobb erőssége
pedig éppen a jármű könnyed, intuitív működése.
Egyes ID.4 modelleknél a vezetők rendelkezésére áll egy második eszköz a vezetési
mód választón túl, hogy a vitorlázás és az energia rekuperáció közötti választást
befolyásolják, ez pedig a Plus sport csomag részeként elérhető vezetői profil
választás lehetősége. A Sport profil a fékenergia rekuperációt támogatja a D
állásban is, de nem olyan mértékben, mint a B állás esetén. Egyes helyezetekben az
akkumulátor töltöttségi szintje is szerepet játszik, hiszen teljes töltöttség
mellett nem tud több visszanyert energiát tárolni.
Új típusú SUV
Sportos, mégis kényelmes közlekedés az ID.4 volánja mögött: feltűnő
külső formavilágával egy nagyméretű jármű belterét kínálja, kiegészítve
csúcstechnikát képviselő megoldásokkal a vezérlés, a kijelzők, az infotainment és a
vezetéstámogató rendszerek területéről. Az ID.4 a Volkswagen első tisztán
elektromos SUV modellje és a márka első elektromos világautója. 2020. decemberében
hat modell mutatkozik be a világ legnagyobb piaci szegmensében, a kompakt SUV
modellek kategóriájában. Az ügyfélkívánságoknak megfelelően 52 és 77 kWh (nettó)
közötti akkumulátor kapacitással rendelhető az újdonság, amely akár (WLTP ciklus
szerint) 520 kilométeres hatótávolságra is képes. A piaci bevezetésnél az
elektromos hajtás erőforrása 125 kW (170 LE) vagy 150 kW (204 LE) teljesítménnyel
érhető el, 2021-ben pedig további motorok érkeznek a kínálatba.
A jövő mobilitása elektromos
Az ID.3 után az ID.4 a második modell az ID. családon belül. Ez az
új, egyedülálló termékcsalád tovább gazdagítja a márka hagyományos modellkínálatát.
Az ID. jelölés összekapcsolódott az intelligens formatervezéssel, képviselve az
egyéniséget és a jövőbemutató technológiákat. A Volkswagen márka 2024-ig tizenegy
milliárd eurót fordít elektromos mobilitásra a Transform 2025+ stratégia
részeként.
A fent említett modellek fogyasztási értékei:
ID.4: villamosenergia fogyasztás (kWh/100 km) (NEDC ciklus szerint:
16,9 - 16,2 (vegyes); CO2 kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+.
ID.3: villamosenergia fogyasztás (kWh/100 km) (NEDC ciklus szerint: 15,4 - 14,5 (vegyes); CO2 kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+..