A folyó év során egyértelműen befolyásolta a vállalat gazdasági fejlődését a
COVID-19 járvány, noha az év második felében eddig folytatódott a gazdasági
kilábalás. Az idei első nyolc hónap során a globális kiszállítások 21,5 százalékkal
5,6 (az előző évben: 7,1) millió járműre estek vissza, amivel a vállalatcsoport még
mindig felülmúlta a teljes piac teljesítményét és az előző év azonos időszakához
viszonyítva 0,4 százalékponttal 13 százalékra növelte globális piaci részesedését.
A prémium- és luxusmárkák kisebb visszaesést produkáltak a volumenmárkáknál és a
Truck & Bus üzletágnál. Kína a vállalatcsoport legnagyobb piacaként 11,5
százalékkal a legkisebb csökkenést mutatta augusztus végéig az egyes régiók közül,
s nagyjából minden ötödik ott értékesített új gépkocsi a vállalatcsoport márkáinak
terméke. A legnagyobb, 30,9 százalékos visszaesést ezen időszak alatt a COVID-19
járvány által súlyosabban érintett hazai régiójában, azaz Nyugat-Európában
szenvedte el a vállalatcsoport, azonban itt is növelte piaci részesedését, mégpedig
0,8 százalékponttal 23,7 százalékra. Az autós üzletág nettó likviditása a második
negyedév végén jelentős mértékű 18,7 milliárd eurót tett ki, amihez nagyban
hozzájárult a készletek csökkenése.
Annak érdekében, hogy a szállítói láncolatai a koronavírus-járvány idején is
stabilak maradhassanak és továbbra is elláthassa márkakereskedőit és ügyfeleit
termékeivel, a vállalatcsoport száz pontból álló tervet hajtott végre. A Volkswagen
mindemellett társadalmi felelősségvállalásának is eleget téve egyebek mellett egy
dél-afrikai egykori gyárat ideiglenes kórházzá alakított át, lélegeztető
segédeszközöket és egészségügyi védőmaszkokat gyártott, valamint 40 millió euró
értékben adományozott különböző segélycikkeket. Márkakereskedő partnereit szintén
kiterjedt finanszírozási programokkal támogatta. Az igazgatótanács elnöke
köszönetét fejezte ki a munkatársak felé elkötelezettségükért: "A Volkswagen 670
ezer dolgozója különösen is bizonyította képességeit a koronavírus-válság idején" -
jelentette ki Herbert Diess.
A vállalatcsoport várakozásai szerint a szeptemberi beérkező megrendelések és
kiszállítások az előző éviek felett alakulnak, s a növekvő tendencia várhatóan az
év további részében is folytatódik. Ennek megfelelően a Volkswagen megerősítette
azon célkitűzését, hogy összességében minden üzletágában nyereséges maradjon és
pozitív működési eredményt produkáljon 2020 során. "Továbbra is minden közép- és
hosszú távú előrejelzés jelentős bizonytalansággal jár és a világjárvány további
alakulásának függvénye" - tette hozzá Herbert Diess.
Az igazgatótanács és a felügyelő bizottság törzsrészvényenként 4,80 euró,
elsőbbségi részvényenként pedig 4,86 euró osztalékra tett javaslatot az éves
főközgyűlésen. A vállalat ezzel módosítja az eredetileg a 2019-es üzleti évre
előirányzott, törzsrészvényenként 6,50 euróról, illetve elsőbbségi részvényenként
6,56 euróról szóló nyereségelosztási javaslatát és a fennmaradó 855 millió euró
mérleg szerinti eredményt az új évre kívánja átvezetni. Ennek hátteréről Herbert
Diess kifejtette: "E döntést nem a vállalatcsoport pénzügyi stabilitásának hiánya
indokolja. Az eredeti osztalékelőirányzat a sikeres 2019-es üzleti év kedvező
eredményein alapult, míg az új javaslat azon jelentős hatásokat is figyelembe
veszi, amelyeket a járvány eddig kifejtett és a továbbiakban is gyakorol
vállalatunkra."
Közlemények stratégiai témákról és márkákról
A haszonjármű-üzletágban a Global Champion
Stratégia megvalósítására fektetik a hangsúlyt, azon céllal, hogy még jobban
kiaknázhassák az MAN és a SCANIA közötti szinergiákat, illetve további
hatékonyságnövelő lehetőségeket tárjanak fel. "A vállalat igazgatótanácsában Gunnar
Kilian vette át a Truck & Bus üzletágért felelős pozíciót, aki következetesen
dolgozik tehergépkocsi-üzletágunk átszervezésén. Matthias Gründlerrel, a TRATON új
vezérigazgatójával és Andreas Tostmann-nal, az MAN új vezetőjével közösen most
mindenekelőtt a nagy hagyományokra visszatekintő müncheni gyártó, az MAN
hatékonyságának növelésére összpontosítanak" - mondta Herbert Diess. A stratégia
megvalósításának fontos lépéseként jelölte meg a Navistar amerikai egyesült
államokbeli tehergépkocsigyártó esetleges felvásárlását.
A Porsche modellek elektromossá alakításával kapcsolatban Herbert
Diess elmondta: "E márka a vállalatcsoport összes márkája közül messze a
legambiciózusabb elektromossá alakítási célokat tűzte ki maga elé. A Porsche
várakozásai szerint legkésőbb 2025-re az összes új Porsche gépkocsi már több mint
felét legalább részben elektromossá alakítják -akkumulátoralapú tisztán elektromos
vagy hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel."
Az Audi szerepéről Herbert Diess vezérigazgató kifejtette: "A
vállalatcsoport műszaki és technológiai csúcsát képviselni - ez az Audi és a Markus
Duesmann körüli új Audi-vezetés törekvése. Az új csapat azon célkitűzéssel kezdte
meg tavasszal munkáját, hogy ismét a prémiummárkák mezőnyének élére vezesse az
Audit." Elmondta, különösen nagy jelentőségű az Alexander Hitzinger irányításával
zajló Artemis projekt. "Az Artemis új generációs elektromos autót fejleszt és a
Car.Software.Org céggel közösen az E3 2.0 szoftvert is elkészíti hozzá. Ez a
szoftver ezután a teljes vállalatcsoporton belül megjelenik majd." Mint elhangzott,
ez az autó lesz a vállalatcsoport első járműve, amely már az új VW.OS operációs
rendszert használja. A projekt szorosan kapcsolódik a Car.Software.Org
tevékenységéhez, amely a Volkswagen meglévő szoftveres szaktudását, illetve e
szakterületen eszközölt további beszerzéseit fogja össze.
A sport- és luxusmárkák (Sports & Luxury) jelenlegi helyzetét
így jellemezte Herbert Diess: "Érzelmekben gazdag Bentley, Lamborghini és Bugatti
luxusautóink kiemelkedően jól viselik a válságot, a Ducati
motorkerékpár-rendelésállománya pedig jóval meghaladja az előző évit".
Az alapmárka, vagyis a Volkswagen tekintetében a moduláris
elektromos platform (MEB) műszaki alapjaira épülő első két modell bevezetése állt
Herbert Diess tájékoztatójának középpontjában: "Az ID.31 bevezetése meghatározó a
VW jövője és a klímavédelmi célok elérése szempontjából. Immár több mint 30 ezer
megrendelés érkezett e tisztán elektromos autóra, s Ralf Brandstätter, a Volkswagen
márka új vezérigazgatója az ID.3 után már az ID-család második modelljét mutatta be
az ID.42 formájában a múlt héten. Az ID.4 igazi világautó, amely csaknem
egyidejűleg jelenik meg Európában, Kínában és az Amerikai Egyesült
Államokban."
A vállalatcsoport legnagyobb hagyományokra visszatekintő márkája, a
ŠKODA számára - amely idén ünnepli 125. születésnapját - az első
MEB-alapú modelljére érkezett kedvező visszajelzésekért üdvözletét fejezte ki
Herbert Diess. Mint elmondta, az Enyaq3 formájában a ŠKODA nemrég mutatta be a MEB
műszaki alapjaira épülő első elektromos SUV-modelljét, amelyet szintén a ŠKODA
olyan jellegzetes erényei jellemeznek, mint a meggyőző technika, a bőséges
térkínálat és a kedvező ár/érték-arány. "Sok sikert kívánok Thomas Schäfernek, hogy
új vezérigazgatóként pontosan ezen értékeket fejleszthesse tovább" - mondta Herbert
Diess.
A SEAT és a CUPRA márkák fejlődésének irányáról
így fogalmazott Diess vezérigazgató: "A SEAT érzelmekben gazdag termékeiről ismert,
s a CUPRA révén egyre magasabb árkategóriákba emelkedik. A CUPRA elektromos és
'felvillanyozó' autómárkává válik, amely érzelemdús formavilággal, a legújabb
technikákkal és modern, nagyvárosi megjelenéssel vonz. A CUPRA elektromossá
alakítása a hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) CUPRA Leon4 és a jövőre a
piacra érkező, tisztán elektromos el-Born5 révén veszi kezdetét."
Fontos döntések születtek a múlt évben a Volkswagen Haszonjárművek
márka orientációjáról, hangsúlyozta Herbert Diess: "A vállalatcsoport talán
legradikálisabb átalakulása Hannoverben, a könnyűkategóriájú haszonjárművek körében
zajlik. A Forddal folytatandó partneri együttműködésről, a VW Bulli elektromossá
alakításáról, valamint az ArgoAI révén az automatizált személy- és áruszállításra
való felkészülésről szóló döntések már meghatározták az irányt. Carsten Intra
vezeti át a könnyű haszonjárműveket e változtatásokon." Amint elhangzott, különösen
nagy jelentőségű a Forddal kialakított együttműködés, amely nagyban csökkenti a
fejlesztési költségeket és mindkét partner számára méretskála-előnyöket is
kínál.
A Volkswagen az első autógyártóként kötelezte el magát a párizsi klímacélok
mellett. Az európai uniós Green Deal kapcsán Diess elmondta:
"Elektromos járművek gyorsan bővülő kínálatával és értékteremtési láncolatunk
erőteljes átalakításával a Volkswagen Csoport jobban felkészült versenytársainál a
szén-dioxid-kibocsátási flotta-célértékek előrelátható szigorítására. Az Európai
Bizottság alkotta Green Deal támogatása érdekében azonban tovább kell fokozni kell
az értékteremtési láncolatunk átalakítására irányuló erőfeszítéseket."
Végezetül a vezérigazgató kiemelte a digitális átalakulás
fontosságát a szakma számára: "A hajtásrendszer-technikák átalakítása még az
egyszerűbb változás, amellyel a hagyományos autógyártóknak meg kell küzdeniük.
Sokkal mélyrehatóbb, hogy az autó az elkövetkező tíz év során teljes mértékben
hálózatba kapcsolt mobilitási eszközzé fejlődik. A Volkswagennek arra is alkalmassá
kell válnia, hogy ne csupán a szállítás külső burkát kínálja, hanem az agyát is,
amely mesterséges intelligenciával biztonságosan irányítja a járművet. A Volkswagen
az autó, az agy és a szolgáltatások összefogásával az új idők egyedülálló
mobilitási élményét szeretné kínálni. Ehhez digitális vállalattá kell átalakulnia,
amely szerte a világon megbízhatóan üzemelteti a mobilitási eszközök millióit,
állandó kapcsolatban marad az ügyfelekkel és hétről-hétre vagy akár napról-napra
javítja a szolgáltatásokat, a járművek kényelmét és biztonságot."
1) Volkswagen ID.3 - Elektromosáram-fogyasztás, kombinált: 15,4 - 14,5 kWh/100 km;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 0 g/km; gazdaságossági besorolás: A+
2) Volkswagen ID.4 - Elektromosáram-fogyasztás, kombinált: 16,9 - 16,2 kWh/100km;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 0 g/km; gazdaságossági besorolás: A+
3) ŠKODA ENYAQ iV 80 - Elektromosáram-fogyasztás, kombinált: 15,5 kWh/100 km;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 0 g/km; gazdaságossági besorolás: A+
4) CUPRA Leon Hybrid - Ez a modell egyelőre nem kapható Európában.
5) CUPRA el-Born - Ez a modell egyelőre nem kapható Európában.