Frank Witter, a vállalatcsoport igazgatótanácsának a pénzügy és az IT területeiért
felelős tagja hangsúlyozta: "A világméretű Covid-19 járvány jelentősen sújtotta
üzleti tevékenységünket az első negyedévben. Számos ellenintézkedést
foganatosítottunk a költségek csökkentése és a likviditás biztosítása érdekében, s
pénzügyi helyzetünk továbbra is stabil. Megkezdődött a Kínán kívüli gyáraink
fokozatos újraindítása is, amely során egyértelműen munkavállalóink és
beszállítóink egészsége áll az első helyen, a múlt héten pedig Németországban újra
kinyitottak a márkakereskedők. Mindezzel közösen tettük meg az első lépéseket
üzleti tevékenységünk újraindítása felé. A Volkswagen Csoport intenzíven
összpontosítva és elkötelezetten vészeli át ezt a példátlan válságot."
A teljes évre pozitív működési eredmény várható
A Volkswagen Csoport arra számít, hogy ügyfélkiszállításai a
Covid-19 világjárvány következtében jelentősen az előző évi alatt alakulnak 2020
folyamán. Kihívások adódnak továbbá elsősorban a fokozódó piaci versenyből, a
nyersanyag- és a devizapiacok volatilitásából, valamint a szigorúbb
károsanyag-kibocsátási követelményekből. A Covid-19 világjárvány következtében a
Volkswagen Csoport forgalma 2020-ban várhatóan jelentősen elmarad az előző évi
szinttől. Összességében a Volkswagen Csoport az előző évhez viszonyítva
nagymértékben csökkenő, ám továbbra is pozitív működési eredményt vár a 2020-as
évre.
Az autós üzletág kutatás-fejlesztési (R&D), valamint eszközberuházási aránya a
keresletcsökkenéssel visszaeső forgalom következtében a vonatkozó intézkedések
ellenére is várhatóan egyaránt az előző évi felett alakul 2020 során. A csökkenő
vásárlói igények, a dízel témakörhöz kapcsolódó kifizetések, valamint a fúziók és
felvásárlások (Mergers & Acquisitions) likviditás-kiáramlása következtében
2020-ra a tavaly évi érték alatti nettó cash-flow várható. Ennek eredményeként az
autós üzletág nettó likviditása szintén elmarad az előző évi szinttől. A
befektetésarányos megtérülés (ROI) eredménytől függően várhatóan az előző évi
értéknél alacsonyabban alakul, illetve a befektetett értékre meghatározott,
kilencszázalékos minimális kamatelvárástól is elmarad.
Továbbra is stabil az autós üzletág nettó likviditása
Az autós üzletág nettó likviditása március végén 17,8 milliárd
eurót, míg 2019 december végén 21,3 milliárd eurót tett ki, az autós üzletágbeli
-2,5 milliárd euró nettó cash-flow pedig 4,5 milliárd euróval alacsonyabb az előző
évi értéknél. A kutatás-fejlesztési költségek az első három hónapban 3,6 milliárd
eurós értékkel 2,3 százalékkal adódtak magasabbra, mint az előző év azonos
időszakában. A kutatás-fejlesztési arány elsősorban a forgalomcsökkenés
következtében 8,0 (6,9) százalékra nőtt. A vállalatcsoport autós üzletágának
eszközberuházásai 2,1 (2,0) milliárd euróra, eszközberuházási aránya pedig a
világjárvány következtében csökkenő forgalom eredményeképpen 4,7 (4,0) százalékra
emelkedett.
Márkák és üzletágak
A Volkswagen Személyautók márka 765 000 (910 000)
gépkocsiját értékesítette az év első három hónapja alatt, ami 16,0 százalékos
csökkenést jelent. A Gol és a Passat sorozat eladásai e tendenciával szemben
bővülést mutattak és a T-Cross is nagyon népszerűnek bizonyult. A 19,0 milliárd
eurós forgalom 11,9 százalékkal alakult alacsonyabban az előző évinél, míg a
működési eredmény (az előző évben különleges hatások nélkül) 481 (921) millió
euróra csökkent. Utóbbi esetében a Covid-19 világjárvány okozta volumencsökkenés, a
költségnövekedés és a modellek szerinti megoszlás (modellmix) kedvezőtlenebb
alakulásának hatásait nem tudták ellensúlyozni a csökkentett értékesítési
támogatások és az előnyösebb árpozícionálás.
Az Audi márka eladásai a jelentés időszakában világszerte 268 000
(305 000) járműre csökkentek, míg a FAW-Volkswagen kínai vegyesvállalat további 97
000 (130 000) Audi gépkocsit értékesített. Különösen a Q3 és az e-tron örvendett
növekvő keresletnek. Az árbevétel 12,5 (13,8) milliárd euróra, a működési eredmény
pedig 15 millió euróra (1,1 milliárd euró) esett vissza. A volumen csökkenését, a
nyersanyag-fedezeti ügyletek értékeléséből származó terheléseket és a negatív
devizaárfolyam-hatásokat nem tudták ellensúlyozni a mérsékelt állandó és
fejlesztési költségek. Az Audi márka pénzügyi mutatói a Lamborghini és a Ducati
márkák mutatóit is tartalmazzák. 2020 januártól március végéig a Lamborghini 2253
(2349) autóját, a Ducati pedig 10 171 (13 806) motorkerékpárját
értékesítette.
A ŠKODA márka 237 000 járművet értékesített a jelentés
időszakában, azaz 13,7 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A Scala és
a Kamiq modellek iránt jelentős kereslet mutatkozott. Az árbevétel 4,8 (4,9)
milliárd eurót tett ki, a 307 millió eurós működési eredmény pedig 103 millió
euróval adódott alacsonyabbra az előző év azonos időszakáénál. A modellek szerinti
megoszlás (modellmix) kedvező hatásai nem tudták kiegyenlíteni a
volumencsökkenésből, a devizaárfolyamok alakulásából, valamint a
károsanyag-kibocsátáshoz kapcsolódó kiadásokból származó terheket.
A SEAT márka értékesítése 140 000 gépkocsit tett ki 2020 első
három hónapjában, ami 20,6 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos
időszakához viszonyítva. E mennyiség az Audi számára gyártott A1 modelleket is
magában foglalja. Különösen népszerűnek bizonyultak Az Arona, az Ateca és a Tarraco
SUV-modellek. A márka 2,6 milliárd euró forgalma 16,2 százalékkal maradt el az
előző év megfelelő értékétől, míg a működési eredmény nagyrészt az értékesítési
volumen alakulás következtében -48 (89) millió euróra esett vissza.
A Bentley márka a jelentés időszakában 3302 (2584) járműve
eladását könyvelhette el, miközben forgalma 620 (456) millió euróra, működési
eredménye pedig volumen- és modellmix-hatásokra visszavezethetően 56 (49) millió
euróra bővült.
A Porsche Automobile világszerte 56 000 gépkocsiját értékesítette
a 2020 januártól március végéig terjedő időszak során, vagyis 1,3 százalékkal
kevesebbet, mint az előző év ugyanezen időszakában. Forgalma 5,4 (5,2) milliárd
eurót tett ki, működési eredménye pedig 529 (829) millió euróra csökkent. A
költségnövekedés mellett a devizaárfolyam-hatások és a csökkent járműértékesítés
fejtett ki negatív hatást, miközben kedvezően alakult a modellek szerinti megoszlás
(modellmix).
A Volkswagen Haszonjárművek értékesítése világszerte 99 000 (129
000) gépkocsira esett vissza 2020 első három hónapja során. A forgalom 18,9
százalékkal 2,7 milliárd euróra, a működési eredmény pedig a szűkülő eladások
eredményeként 14 (291) millió euróra mérséklődött. A volumencsökkenés mellett az
idei évtől alkalmazandó szén-dioxid-kibocsátási ösztönzőadó, a devizaárfolyamok
kedvezőtlen alakulása, valamint a megnövekedett állandó és fejlesztési költségek is
terhelték az eredményt, miközben a termékköltség-optimalizálás és a modellek
szerinti megoszlás (modellmix) egyaránt pozitív hatást fejtett ki.
2020 első negyedévében a Scania Vehicles and Services 19 000 (24
000) járművét értékesítette, bevétele 3,0 (3,4) milliárd euróra csökkent, működési
eredménye pedig 256 (370) millió euróra adódott. A járműértékesítés visszaesésével
szemben a modellek szerinti előnyösebb megoszlás (modellmix) és a mérsékelt állandó
költségek pozitív hatásai álltak. A szolgáltatási üzletág kismértékben
bővült.
Az MAN haszonjárművek 28 000 darab, vagyis az előző év azonos
szakaszához viszonyítva 17,2 százalékkal kevesebb gépjárművét értékesítette a
jelentés időszakában. Forgalma 2,6 (3,0) milliárd euróra, működési eredménye pedig
-83 (115) millió euróra csökkent. A volumencsökkenés mellett az új
tehergépkocsi-generáció bevezetéséből adódó további költségek és a mind nehezebb
használtjármű-értékesítés terhelte.
A Power Engineering 922 (891) millió euró forgalmat generált 2020
első három hónapja során. Működési eredményét üzleti modelljéből adódóan eddig
kevéssé befolyásolta a Covid-19 világjárvány, s a volumen alakulása, illetve a
modellek szerinti előnyösebb megoszlás (modellmix) eredményeképpen 16 (9) millió
euróra emelkedett.
2020 első negyedévében összesen 1,9 (1,9) millió új szerződést kötöttek a
Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások pénzügyi finanszírozási,
lízing-, szolgáltatási és biztosítási üzletágában (-1,4 százalék). A jelentés
időszakának végén a teljes állomány 21,6 millió szerződést tartalmazott, ami a 2019
év végi álláshoz képest 6,5 százalékos bővülést jelent. A működési eredmény 654
(638) millió euróra emelkedett 2020 első három hónapja alatt.