A Volkswagen Személyautók márka megerősödve lép átalakulása következő szakaszába. A
visszaesés jellemezte teljes piacon a Volkswagen Csoport központi márkája 6,3
millió darabos volumennel minden eddiginél több gépkocsit szállított ki. A
Volkswagen minden jelentős piacán növelni tudta piaci részesedését. Fő hajtóerőként
a márka modelloffenzívája szolgált, mégpedig a T-Cross, a T-Roc és az Atlas
sorozatok révén elsősorban a jelentős nyereségarány jellemezte SUV-szegmensben.
Több mint 700 ezer eladott példányával világszerte ismét a Tiguan bizonyult a márka
"bestsellerének", amely a Golfhoz hasonlóan a világ tíz legkeresettebb autója közé
számított.
A piaci sikerek az egyértelműen tovább javuló üzleti mutatókban is tükröződnek: a
márka értékesítési forgalma az előző évhez képest öt százalékkal, 88,4 milliárd
euróra, míg a különleges hatások nélküli működési eredmény 17 százalékkal 3,8
milliárd euróra bővült. Az operatív nyereségarány 4,3 százalékra emelkedett (a
megelőző évben: 3,8 százalék), így az előrejelzett 4 és 5 százalék közötti
céltartományon belül alakult. A dízel témakörből a lezárult üzleti év során -
akárcsak a megelőző évben - 1,9 milliárd eurónyi különleges tétel adódott.
"2019 sikeres évnek bizonyult a Volkswagen márka számára, termékeink világszerte
meggyőzték az ügyfeleket. Sikerrel dolgoztunk minden jelentős témakörön,
stratégiánk működik, s teljesítjük, amit ígértünk" - hangsúlyozta Ralf
Brandstätter, a Volkswagen márka ügyvezető igazgatója (COO). "2020-ban jelentős
kihívásokkal kell szembesülnünk, különös tekintettel a koronavírus-járványra. A
tavalyi év kedvező eredményeivel a hátunk mögött, bátran és magabiztosan nézhetünk
szembe e válsággal. A Volkswagen erős vállalat, erős kollektívával. Immár sokszor
bizonyítottuk meggyőzően, mire vagyunk képesek, ha összetartunk" - folytatta Ralf
Brandstätter.
Sikerrel zárult a TRANSFORM 2025+ stratégia első szakasza
A Jövőre vonatkozó megállapodás ("Zukunftspakt") jelentősen hozzájárul a Volkswagen
versenyképességének növeléséhez. A 2025-re tervezett évi 3,0 milliárd euró
költségmegtakarításból 2019 végére már 2,7 milliárd eurót, azaz a tervezettnél
többet sikerült megvalósítani. A foglalkoztatás - szociálisan alkalmas módon - több
mint 10 900 munkahellyel csökkent, míg a jövő szempontjából meghatározó
szakterületeken - mint a digitalizáció vagy az elektromos mobilitás - a Volkswagen
több mint 4500 új munkahelyet teremtett.
A márka következetesen végrehajtotta a SUV-offenzíváját, s a 2016-os négyről mára
tizennégyre bővítette SUV-modelljeinek körét. A SUV-modellek részesedése Európában
időközben 37 százalékra nőtt, míg az Amerikai Egyesült Államokban az 50 százalékot
is meghaladja. Termékportfóliója megfelelő adaptálásával és következetes
költséggazdálkodásával az egyes régiókban is jól halad a Volkswagen
átalakulása.
Ralf Brandstätter: "Sikerrel zártuk a TRANSFORM 2025+ stratégia első szakaszát. A
második fázisban az elektromos mobilitás első számú márkájává fejlesztjük a
Volkswagent, miközben digitális tech-vállalattá alakulunk át."
2020 - kulcsfontosságú év a márka elektromos offenzívájában
A Volkswagen a koronavírus-válság eredményezte jelenlegi helyzet ellenére is
elindítja TRANSFORM 2025+ stratégiája második szakaszát, amellyel új korszak veszi
kezdetét a márka számára. A nagyszabású e-offenzíva immár az utakon is megjelenik,
az ID.3 - az új moduláris elektromos platformra (MEB) épülő, első tisztán
elektromos hajtásrendszerű modellként - ugyanis a tervek szerint már a nyáron
megérkezik az ügyfelekhez, ezt pedig az ID.4, vagyis a márka első tisztán
elektromos SUV-modellje követi. Hagyományos termékportfóliónk további elektromossá
alakítása szintén bővíti majd kínálatunkat.
A Volkswagen ezzel immár mindenki számára a károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitás
útjára lép. 2022-re a márka minden jelentős járműszegmensben kínál a moduláris
elektromos platform (MEB) műszaki alapjaira épülő elektromos gépkocsikat, 2025-re
pedig éves szinten legalább 1,5 millió elektromos gépkocsi értékesítése szerepel a
tervekben. A hosszú távú cél a járműpaletta és a vállalat teljes
szén-dioxid-mentesítése 2050-ig, a folyó év során pedig kilométerenként 25 grammal
kell csökkenteni a flotta átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A márka biztos abban,
hogy be tudja tartani az Európai Unió 2020-as határértékeit.
A Volkswagen szoftver-vezérelt tech-vállalattá alakul
Modelljei elektromossá alakítása mellett a márka a digitalizáció folyamatát is
erőteljesen elő kívánja mozdítani az elkövetkező évek során, a középpontban két
alapvető szakterülettel: a Digitális átalakulás ütemtervének (Digital
Transformation Roadmap) végrehajtása, valamint a Car.Software szervezet
kiépítése.
A Jövőre vonatkozó megállapodás ("Zukunftspakt") lezárultát követően a Digitális
átalakulás ütemterve (Digital Transformation Roadmap) a csatlakozó program a márka
a digitális korszakra zajló felkészítésében. Ennek megfelelően új digitális
kompetencia kiépítése szükséges, s minden szakterületen gyorsabbá, karcsúbbá és
versenyképesebbé kell tenni a szervezetet. Ily módon 2023-ra akár négyezer
munkahely is megszűnhet az adminisztrációban, miközben a tervekben kétezer új
digitális álláshely szerepel.
Az új munkahelyek egy része az új Car.Software szervezetben jön létre, amellyel a
márka immár konszernszinten felel a járműszoftverek szakterületéért. Ez az új
egység fog majd össze minden szoftveres tevékenységet, a járműbeli operációs
rendszertől a digitális ökoszisztémákon át, egészen az új mobilitási
szolgáltatásokig. Első lépésként már mintegy háromezer digitális szakembert
gyűjtött össze, 2025-re pedig várhatóan már több mint tízezer szoftvermérnök
dolgozik majd e vállalati egységben.
Pénzügyi kilátások 2020-ra - a koronavírus-válság időtartamától és
alakulásától függően
A jelen üzletmenetre a betekintést nagyban megnehezíti az aktuális
koronavírus-válsággal kapcsolatos bizonytalanság. A beszállítók és a logisztika
területein egyaránt mind nagyobb kihívást jelentő és dinamikusan változó helyzet
következtében nem biztosítható tartósan az üzemek stabil ellátása, miközben
Európában az értékesítés csökkenésére utalnak a jelek. A Volkswagen márka ezért
európai gyáraiban egyelőre előreláthatólag tíz munkanap időtartamra felfüggeszti a
termelést.
Amint Alexander Seitz, a Volkswagen márka igazgatótanácsának a pénzügy területéért
felelős tagja kiemelte: "A koronavírus-válság mindeddig példa nélküli és
kétségtelenül a Volkswagen márka gazdasági teljesítményét is befolyásolja, e hatás
mértéke azonban egyelőre meg sem becsülhető. Mindent elkövetünk, hogy megvédjük
munkatársainkat és stabilizáljuk üzletmenetünket. Szorosan figyelemmel kísérjük a
helyzet alakulását, s szükség szerint intézkedéseket foganatosítunk a negatív
hatások lehető legalacsonyabb szinten tartása érdekében. A Volkswagen már a múltban
is bizonyította, hogy e csapat a nehéz helyzeteket is kezelni tudja."