A Volkswagen up! a ŠKODA CITIGO és a SEAT Mii testvéreként jelent meg a wolfsburgi
márka kínálatában 2011-ben, amely jelentős sikert elérve második helyen végzett egy
évvel később a Car Of The Year (COTY, Az Év Autója) szavazáson. Ezt követően
2013-ban jelent meg a kisautó elektromos változata e-up! néven, amely a Volkswagen
történetének első, teljesen árammal hajtott sorozatgyártású modellje volt. Az első
generációs példányok 18,7 kWh-s akkumulátor kapacitása WLTP-szabvány szerint 133
kilométeres hatótávolsággal bírt. A kis e-modell igencsak népszerűnek bizonyult
hazánkban: a Volkswagen közel 500-at értékesített Magyarországon.
Külsőre alig változott a kisautó
Elektromos offenzívájának keretében a Volkswagen 2019 decemberében
mutatta be az e-up! megújult változatát, amely már az előfutára a jövőre érkező ID
családnak. Ez a modell ugyan nem az MEB-platformra épült, a modellfrissítést
követően tökéletesen illeszkedik a Csoport elektromos járműgyártási stratégiájába
és elérhető áron kínál alternatívát a vásárlóknak.
A 3,6 méter hosszú, 1,9 méter széles és 2,4 méter tengelytávolságú autó külsőre
szinte alig változott, az újdonságot az új Volkswagen logó jelenti, amely 2D-ben
került fel a kocsi orrára. A front részen és hátul is kék keresztcsík, valamint az
e-up! felirat jelöli az elektromos változatot, de a Volkswagen elektromos autóinak
azonosítója, a C-alakú LED nappali menetfény is egyértelműsíti a kocsi
hajtásláncát. A kocsi orrát méhsejt rácsú levegőbeömlő díszíti. A megújult e-up!
összesen hét színárnyalatban érhető el, újdonságnak számít az óceánkék-metál és a
tornádópiros szín. A kilincsek és a tükörházak feketék, de két extra csomag
részeként a karosszéria színében érkeznek. Az egyik ezek közül az "exterior" Design
csomag, amellyel B-oszlop mögötti sötétített üvegezés, festett lökhárítók és
küszöbök, valamint a szériának számító 14 colos acél keréktárcsák helyett 15-ös
könnyűfém keréktárcsa is jár.
Alapesetben is jól felszerelt az e-up!
A beltérben vonzó alapfelszereltség várja az utasokat: így például
a Bluetooth csatlakozásra alkalmas "Composition phone" rádió, okostelefontartó és
USB-csatlakozó, elektronikusan szabályozható "Climatronic" klímaberendezés, első
elektromos ablakok, továbbá alapnak számít a sávtartó asszisztens, és összesen hat
légzsák - 2 első-, 2 függöny- és 2 oldallégzsák - is. Szintén a széria részét
képezi az biztonságiöv-kontroll, valamint az első ülésekbe integrált fejtámasz és a
magasságállítós vezetőülés. A hátsó ülések 40:60 arányban dönthetők, ezáltal a 251
literes csomagtartó akár 959 literesre is bővíthető.
Az alapfelszereltséget a számos extrán túl négy csomaggal bővíthetjük, a téli
csomaggal fűthető első ülések, fűthető első szélvédő, aszférikus vezetőoldali külső
tükör, fényezett tükörházborítás és ajtókilincsek, valamint elektromosan állítható
és fűthető külső tükrök járnak. A tároló csomaggal táskaakasztót, csomagrögzítő
hálót és rejtett rakodórészt kapunk a csomagtérben. De konfigurálhatunk komfort
pakkot is, amellyel magasságállítós utasüléssel, automatikus
fényszóróbekapcsolással és esőérzékelős ablaktörlővel vértezhetjük fel az e-up!-ot.
A belső Design csomaggal ambiente megvilágítás, e-up! feliratú alumínium küszöbök
és "shark skin" műszerfalbetét érkezik.
Megduplázódott az akkumulátor kapacitás, így kétszeresére nőtt a
hatótávolság is
Ugyan a külső megegyezik a 2013-ban bemutatott modellével, a benne
rejlő technológia teljesen megújult. A legnagyobb változást az hozta, hogy 18,7 kW
óráról közel a duplájára, 36,8 kW órásra nőtt az akkumulátor kapacitása (ebből
egyébként 32,3 kW óra a ténylegesen felhasználható), a nagyfeszültségű hajtómű
többi alkatrésze gyakorlatilag változatlan maradt. A 14 modulból álló akkumulátort
két blokkra osztották, amelyeket az első és a hátsó ülések alatt helyeztek el. Az
összes vezérlőt, biztosítékot és csatlakozókat beleértve az elektromos rendszer 248
kilós, csupán 15 kilogrammal több az előző modellhez képest, az összsúly pedig 1160
kilogramm, amely az optimalizált gördülésű gumik és az alacsony, 0,31-es
légellenállási mutató mellett szintén hozzájárul a hatótáv növekedéshez.
A megújult e-up! ezeknek köszönhetően átlagosan 12,7-12,9 kWh/100 kilométer
fogyasztással is beéri, így - WLTP-szabvány szerint - 133 kilométerről 260
kilométerre nőtt a valós vezetési körülmények között megtehető hatótávolság.
Ideális körülmények között egy töltéssel Budapestről akár Pécs, Békéscsaba,
Debrecen és Szombathely is elérhető a kisautóval; persze a modell továbbra is
városi környezetben érzi igazán otthon magát. A megnövelt hatótávnak köszönhetően
napi 35 kilométeres utazással számolva akár egy hétig autózhatunk egyetlen
töltéssel. A 100 kilométerre vetített költség pedig 37,6 Ft/kW áron kalkulálva 500
forint körül alakul.
Három vezetői profillal szabályozható a teljesítmény
A megújult e-up! rendkívül agilis, Standard módban 11,9 másodperc
alatt gyorsul 0-ról 100 kilométeres sebességre. A teljesen elektromos erőforrás
legnagyobb teljesítménye ebben az üzemmódban 83 lóerő, maximális nyomatéka 212 Nm,
amely már álló helyzetből rendelkezésre áll. A városi kisautó legnagyobb sebessége
130 kilométer/óra, amelyet elektromosan korlátoz a rendszer annak érdekében, hogy a
hatótávot megőrizze. Az erőátvitelről egy egysebességes váltó gondoskodik, amelyet
a Volkswagen alkatrészgyárában készítenek, csak úgy, mint az elektromotort és a
magasfeszültségű akkumulátort.
A teljesítményt, így a fogyasztást és a hatótávot a sofőr a vezetői profilokkal is
befolyásolhatja, a Standard mód mellett utazhatunk Eco vagy Eco+ programmal is. Eco
beállításnál 68 lóerővel, 167 Nm nyomatékkal és 115 kilométeres maximális
sebességgel számolhatunk, Eco+ esetén 54 lóerő, 133 Nm nyomaték áll
rendelkezésünkre, leggyorsabban pedig 90 kilométeres tempóval hajthatunk. De
nemcsak a vezetési módoknak, hanem a rekuperációs rendszernek is több állása van,
és a beállítás függvényében kezd el a gázpedál felengedésével, automatikus
fékezéssel áramot visszatermelni. Alapesetben szabadon gördül a kocsi, a másik
végletben, a váltó B állásba kapcsolásával viszont olyan fékerőt kapunk, amely
szinte lehetővé teszi az egypedálos vezetést is. A kettő között több szint közül
választhatunk.
A rendszer működése egyébként igencsak egyszerű: a teljesítmény- és a
vezérlőelektronika átalakítja az akkumulátorban lévő egyenáramot három fázisú
áramra az elektromos motor számára, a fékezéskor fellépő rekuperáció során pedig
pont az ellenkező folyamat megy végbe, és úgy tölti vissza a megtermelt
áramot.
Egy óra alatt 80 százalékosra tölthetjük az akkumulátort
Újdonságnak számít, és a kategóriában szinte még egyedülálló, hogy
a megújult e-up!-ot egyenárammal és váltóárammal is tölthetjük. Amennyiben az
akkumulátor teljesen lemerül, egy óra alatt akár 80 százalékosra tölthető fel CCS
csatlakozóval. Váltóáram használatával, 7,2 kW-os aljzaton pedig közel 4 óra alatt
érhetjük el ezt a töltöttségi szintet.
5 millió forint alatt megvásárolható
A megújult e-up! talán legnagyobb vonzerejének a megnövelt
hatótávolság mellett a kocsi ára számít, a listaáron 7,5 millió forintért kapható
modell most 1 millió forintos importőri árkedvezménnyel, az autó értékére vetített
21 százalékos állami ártámogatással (1.368.864 Ft) és a kedvezményes 3.990 forintos
Wallbox falitöltővel (a Wallbox ára tartalmazza a felszerelés előtti felmérést)
5.153.526 forintért vásárolható meg. Ráadásul, Porsche Bankos finanszírozás esetén
ez további 300.000 forinttal csökkenthető.
"A Volkswagen e-up! ár oldalról közelíti a piacot, és kedvező költségeinek
köszönhetően egyedülálló lehetőséget biztosít azoknak, akik szeretnének
belekóstolni a Volkswagen elektromos világába. A városok egyre növekvő forgalmában
tökéletes alternatíva a kisautó, amellyel - méreténél fogva - a parkolás is jóval
egyszerűbb. A 260 kilométeres hatótáv átlag feletti heti futásteljesítményre is
elég a fővárosban, így akár elegendő mindössze egyszer, például a hétvégén
feltöltenünk a kocsit." - mondja Dalnoki Balázs, a Volkswagen márkaigazgatója. -
"Az előzetes információink alapján összesen 275 darabos kvótát kap Magyarország,
így érdemes ezt az ajánlatot minél előbb megragadni, hiszen - amint azt az e-CITIGO
kapcsán is tapasztalta a ŠKODA - óriási az érdeklődés a városi elektromos kisautók
iránt."
50 elektromos autó a Volkswagen-csoport kínálatában 2025-ig
A kifejezetten az elektromos autókra tervezett MEB-platformra épülő
ID család számos új modellel - a korábbiakban megszokottól teljesen eltérő
tengelytávolsággal és koncepcióval - érkezik a piacra 2020-tól kezdődően. Éppen
ezért a jövő év végén a gyártókapacitást is az ID modellekre optimalizálják, így
például az megújult e-up! is csak 2020 végéig lesz kapható, mivel a szlovákiai
gyárat is az új elektromos autók gyártására állítják át.
Elsőként az alsó-középkategóriás ID.3 mutatkozik be hazánkban jövőre, amelynek a
gyártását már 2019 novemberben elkezdték, majd azt követi az ID.CROZZ, az ID.BUZZ
és az ID.VIZZION; de később az e-up! méretében is érkezhet új modell. A Volkswagen
csoportszinten 2025-ig évi 3 millió elektromos autó gyártását tervezi, amely az
összeértékesítésük 20-25 százalékát teheti ki. A tervek szerint addigra közel 50
különböző modellt kínál a konszern a vásárlóknak, ebből a Volkswagen márka 20
típussal veszi ki a részét.
E célok megvalósításához jelentős befektetés is társul: 2020-ig 30 milliárd eurót
invesztál a konszern a gyár fejlesztésére, a Volkswagen kínai joint venture
partnere pedig további 15 milliárd eurót fektet az elektromos autózásba.
A töltőhálózat is bővülhet hamarosan
A Volkswagen-csoport és partnerei 2025-ig közel 36 ezer
töltőállomást építhetnek Európa-szerte, amelyből közel 11 ezret kizárólag a
Volkswagen márka telepít majd. A konszern komoly erőfeszítéseket tesz az IONITY
gyorstöltő hálózatának kiépítésére is, amelynek keretében várhatóan 400 töltőpark
létesülhet Európa fő autópályái mentén 2020 végéig.