Míg a városi levegőre vonatkozó szálló por határértékben a részecskék száma
nem kritérium, az autók emissziós követelményeiben a szilárd részecskék tömege
mellett a számuk is mérési szempont, így ez a helyzet a dízelmotorok esetében is
2011 óta. Az Auto Motor und Sport és az Emission Analytics
mérőberendezései ezért nem súlyra mérték a dízel autók kipufogógázában lévő
részecskéket, hanem megszámolták őket. Az összehasonlíthatóság kedvéért a
kipufogógáz mellett a mérés helyszínén a stuttgarti városi levegő részecske számát
is meg kellett állapítani, majd ezt vetették össze a kipufogógáz-mennyiség
részecske tartalmával.
A mérésben öt gyakori üzemállapot szerepelt: regeneráció, hideg indítás, alapjárat
valamint mérsékelt és nagy terheléssel megtett út meleg motorral. A táv 3, 30
illetve 300 km volt, a közepes és a hosszú szakasz részecske terhelésébe egy-egy
részecskeszűrő öntisztítást is belekalkulálva. A 3 km-es szakaszon a hideg
részecskeszűrőben nem indul el a korom hamuvá égetése.
A nitrogén-oxidok szintjét ezúttal nem vizsgálták, mert korábbi tesztek során a mai
Euro 6d Temp és Euro 6d besorolású autók visszatérően igazolták, hogy
kipufogócsövükön alig távoznak nitrogén-oxidok, és könnyedén teljesítik az igen
kemény határértékeket.
Remekelt a Tiguan TDI
A tesztre véletlenszerűen négy márka kiválasztott típusai a
különféle kategóriákat képviselték, melyek között egy Volkswagen Tiguan 2.0 TDI
4MOTION kipufogó csövére is csatlakoztatták a hordozható kipufogógáz elemző
berendezést (PEMS-Portable Emissions Measurement System).
A Tiguan TDI, amely a négy autó közül messze a legkisebb részecske
kibocsátással működött a teszten, és egy szennyezett napon a közepes, 30 km-es úton
is csökkenteni tudta a szálló por terhelést, még akkor is, ha ezen az útszakaszon
megy végbe a részecskeszűrő tisztára égetése, ami tehát elméletileg a
legkedvezőtlenebb konstelláció lenne.
A mérésben szereplő autók kipufogógázával a vizsgált üzemállapotok zömében
kevesebb szilárd részecske távozott, mint amennyit a motor elöl a levegővel
beszívott. A független mérés sorozat újabb bizonyítéka annak, hogy a
dízelmotor nemcsak erős, nemcsak kevesebbet fogyaszt, nemcsak a
szén-dioxid-kibocsátás visszafogásában előnyös, de igazoltan tisztábban is
működik.
Az AMS teljes cikke itt olvasható:
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/dieselabgase-partikelmessungen-im-realbetrieb/