Az elektromos hajtás alkatrészei
Minden villanymotoron van egy álló állórész, amelynek belsejében forog a forgórész.
Az állórész réz huzaltekercsekből készül. Amikor elektromos áram áramlik ezeken a
tekercseken, egy forgó mágneses mező jön létre az állórészben, amely a forgórész
forogását okozza. A forgómozgás egyszerű fizikai elven alapszik: a mágnesben lévő
ellentétes pólusok vonzzák egymást, míg az azonos pólusok taszítják egymást.
Ezenkívül kétféle elektromos hajtás létezik: állandó mágneses, kefe nélküli motorok
és az aszinkron motorok. Az állandó mágneses kefe nélküli motor erős állandó
mágneses rotorral rendelkezik, amely szinkronban forog az állórész mágneses
mezőjével. Aszinkron gépekben azonban a rotor az elektromos áramot használja saját
mágneses mezőjének generálására, és ennek eredményeként a forgórész forgása elmarad
az állórész mágneses mezőjének forgásától.
Hajtű tekercselési technológia és következetesen könnyű
konstrukció
A Volkswagen új ID.3-ját APP 310 elektromos hajtással szerelték fel. Ez a meghajtó
egy állandó mágneses, kefe nélküli motor. Az "APP" megjelölés a hajtás és a
sebességváltó tengellyel párhuzamos elrendezéséből származik, míg az ezt követő
szám megjelölés a 310 Nm-es maximális nyomatékból származik. Ennek a hajtásnak a fő
alkatrészeit az egyedi gyártás és a Csoport gyártás kombinációjával állítják elő a
Volkswagen Group Components különféle gyártóhelyein.
A forgórészt és az állórészt a Salzgitterben található alkatrészgyárban gyártják.
Az új hajtű módszerű tekercselési technológia megkövetelte egy innovatív gyártási
folyamat alkalmazását az állórész összeszerelésében, amelynek során az állórész
laminált magjában lévő tereket optimálisan kitöltik sík, előre kialakított
réztekercsekkel. Ez növeli a nyomaték sűrűségét és az elektromos hajtás
hatékonyságát, összehasonlítva a rézhuzal-tekercsekkel működő hajtással. A
maximális nyomaték alacsony motorfordulatszám mellett is elérhető, ami azt jelenti,
hogy az 1-sebességes sebességváltó elegendő a teljes fordulatszám-tartományhoz.
Mind az elektromos hajtást, mind az 1-sebességes sebességváltót a kasseli
alkatrészgyárban gyártják. A teljes hajtóegység és az 1-sebességes sebességváltó
együtt elég kompakt ahhoz, hogy beleférjen egy sporttáskába. A hajtómű csak kb. 90
kg tömegű és legfeljebb 150 kW (204 LE) teljesítményt képes generálni az
ID.3-ban.
Elektromos hajtások Kasselből Európa és Észak-Amerika piacai
számára
A jövőben Kasselben gyártják majd az Európában és Észak-Amerikában az MEB alapjaira
készülő járművek elektromos hajtásait. A termelést évi 500.000 darabos kapacitásra
tervezték. Kassel szorosan együttműködik a kínai tianjini gyárral is, ahol a kínai
piac számára párhuzamosan gyártják az elektromos hajtást. A két üzem együttesen
2023-tól évente akár 1,4 millió elektromos hajtóművet fog előállítani. Ez azt
jelenti, hogy a Volkswagen Group Components a jövőben az elektromos járművek
hajtóműveinek legnagyobb globális gyártója lesz.