Az önvezetés öt szintjéről szóló áttekintőnk megmutatja, milyen a jövőbe vezető út. Az önvezető járművek alapvető technológiáját a vezetői asszisztensrendszerek alkotják. A Volkswagent vezetők már most meghatározó funkciókat találnak járművükben a nagyobb kényelem érdekében. És a Volkswagen a SEDRIC¹ modellel bepillantást enged az utolsó, mindent megváltoztató lépésbe.
A jármű fokozatos automatizálása nemcsak nagyobb kényelmet jelent a közlekedésben, hanem elhozza a mobilitás forradalmát. Az önvezető járművek fejlődését öt szinttel mutatjuk be. Számos intelligens segítség közül választhatunk, amelyek támogatják a vezetőket a különböző helyzetekben. Radar- és ultrahangérzékelők rögzítik a közlekedési helyzeteket, multifunkciós első kamera figyeli a sávokat és a közlekedés többi résztvevőjét. Korábban ritkábban találhattunk vezetői asszisztensrendszereket, ma már azonban a legtöbb Volkswagenben alapfelszereltségként elérhetőek.
Egyes szint:
Asszisztensrendszerekkel támogatott vezetés
Aki ma Golfot vagy Passatot vezet, már most betekinthet a jövő lehetőségeibe, mivel ezek a járművek már most rendelkeznek az egyes szintű vezetői asszisztensrendszerek technikai előfeltételeivel. Az ACC adaptív sebességtartó automatika nemcsak az előre beállított sebességet tartja, hanem a kiválasztott távolságot is az előtte lévő járműhöz képest. A Volkswagen néhány modelljében az ACC a táblafelismerő rendszerrel összeköttetésben a sebességkorlátozásokra is reagál. Egy radar és egy kamera biztosítja az információkat a rendszernek. A Front Assist vészfékasszisztens is ehhez a kategóriához tartozik. A rendszer akusztikus és optikai jelzésekkel figyelmeztet a lehetséges ütközések előtt és felkészíti a járművet az esetleges vészfékezésre. Amennyiben a vezető vészhelyzetben egyáltalán nem reagál, a baj elkerülése érdekében bekapcsol az automatikus részleges fékezés. Az egyes szintű vezetői asszisztensrendszerek használatával mindig a járművezetőé a felelősség.
Kettes szint:
Részben automatizált vezetés
Ennek a szintnek a rendszerei több feladatot vesznek át egyidejűleg. Támogatják a járművezetőt gyorsulásnál, kormányzásnál és fékezésnél. Így például lehetővé teszik a kényelmes haladást a dugóban. A balesetek elkerülése érdekében a rendszerek a határaikon belül kritikus helyzetekben is támogatják a vezetőt. A távirányítású parkolás is ehhez a szinthez tartozik: Okostelefon segítségével a jármű a szűk parkolóhelyekre is bemanőverezik. Vezetés közben a jármű átvállal részfeladatokat; de a kettes szintű, vezetést segítő funkciók használata során is folyamatosan a járművezetőé a felelősség.
Hármas szint:
Automatizált vezetés
Technikai szempontból a kettes és hármas szint közötti ugrás a legnagyobb. A vezető ezen a szinten első ízben foglalkozhat más dolgokkal is. A jármű automatikusan képes előzésre, kikerülő manőverekre, gázt adni és fékezni. A rendszer felismeri a határait és a vezetőnek képesnek kell lennie visszavenni a jármű irányítását.
Négyes szint:
Teljesen automatizált vezetés
Az ID. család tanulmányautójában megmutatja, mi lehetséges a jövőben a négyes szinten. Az integrált rendszer bizonyos zárt területeken veszi át a tartós irányítást, például az autópályákon.
A négyes szinthez tartoznak az olyan robottaxik, mint a SEDRIC¹, amelyek korlátozott közlekedési viszonyok között, például városban teljesen automatizáltan közlekednek. Nincs szükség járművezetőre és az utasok más feladatokkal foglalkozhatnak vagy akár alhatnak.
Ötös szint:
Önvezetés
A jövő vízióját, az ID. VIZZION¹ modellt kormány nélkül alkottuk meg. Újradefiniáltuk a jármű belső terét. Használhatjuk a szabadidő kialakítására vagy megfelelő digitális funkciókkal akár munkahelynek is. Az ötös szintű járművek önállóan mozognak a közlekedés egészében. Környezetfelismerés, folyamatos hálózati kapcsolat és okos Car-to-Car kommunikáció révén az egyéni indulástól a szabadon választott cél eléréséig nem szükséges járművezető.